6 juni 2007
Saab 9-3 Cabriolet

Saab 9-3 Cabriolet

Saab 9-3 Cabriolet onderscheiden bij botsproeven in Amerika

6 juni 2007 | De Saab 9-3 Cabriolet heeft de 2007 Top Safety Pick award voor cabriolet-modellen gekregen bij botsproeven die werden uitgevoerd door het US Insurance Institute for Highway Safety in Amerika. Vorig jaar verdiende de 9-3 Sport Sedan al dit eerbetoon van IIHS.

Om in aanmerking te komen voor de Top Safety Pick kwalificatie moet de maximale score van goed worden gerealiseerd bij ieder van de drie botsproeven: aanrijdingen van voren en van opzij alsmede een evaluatie van de bescherming van rug en nek bij een gesimuleerde aanrijding van achteren. Bij de geteste auto moet ook electronic stability control tot de standaarduitrusting behoren, terwijl cabriolets daarnaast voorzien moeten zijn van rolbeugels.

Saab 9-3 Cabriolet

Saab speelt een belangrijke rol in de internationale automobielindustrie bij de ontwikkeling van actieve hoofdsteunen, die een bijdrage leveren aan het voorkomen van nekletsel bij een aanrijding van achteren, dit als onderdeel van het voortdurende onderzoek door Saab naar veiligheid bij aanrijdingen. De actieve hoofdsteunen van Saab zijn standaard gemonteerd op de voorstoelen van alle nieuwe Saab 9-3 en 9-5 modellen. De 9-3 Cabriolet is daarnaast uitgerust met Saab Dynacage, dat bestaat uit rolbeugels die omhoog komen en extra bescherming bieden wanneer de auto bij een aanrijding over de kop slaat of bij een aanrijding waarbij de kans bestaat dat de auto over de kop zou kunnen slaan.

Bij de frontale botsproef van het IIHS wordt de stevigheid van de voertuigstructuur onderzocht, alsmede het mogelijke letsel van de bestuurder bij een aanrijding met een snelheid van 64 km/u tegen een vast, vervormbaar object met een 40% overlap aan de bestuurderszijde.

Saab 9-3 Cabriolet

Bij de botsproef van opzij wordt een vervormbaar object, dat een SUV of een lichte truck voorstelt, met een snelheid van 50 km/u aan de bestuurderszijde tegen de zijkant van het stilstaande voertuig geworpen. Daarbij wordt eveneens de stevigheid van het koetswerk onderzocht alsmede mogelijk letsel aan de dummy achter het stuur en een tweede dummy achter de bestuurder.

Bij de dynamische test van de stoel en de hoofdsteun wordt een dummy geplaatst op een slede die accelereert tot 16 km/u en vervolgens binnen eentiende seconde tot stilstand wordt gebracht. Hiermee wordt het effect bewerkstelligd van een aanrijding van achteren met een snelheidsverschil van 32 km per uur. Deze test is ontwikkeld om de bescherming tegen nekletsel te onderzoeken.