4 juni 2007
Mini MINI (2006 - 2014)

Mini MINI (2006 - 2014)

Mini sneller en zuiniger voor modeljaar 2008

4 juni 2007 | Vanaf augustus hebben alle MINI driedeurs een lagere uitstoot en verbruik. Dat is te danken aan energierecuperatie bij remmen en vertragen, een automatische Start-Stop-functie en een optimale versnellingsindicator. Op het vlak van verbruik is de winnaar de MINI Cooper D die, met zijn viercilinder dieselmotor van 80 kW (110 pk) in gemengde cyclus 3,9 l/100 km en slechts 104 g CO2 per km uitstoot.

Een voorbeeld van de combinatie van rijplezier en verlaagd verbruik, is het systeem voor recuperatie van energie tijdens het remmen (Brake Energy Regeneration), dat standaard aanwezig zal zijn op alle versies van de nieuwe MINI. Door een intelligent beheer van de energiestromen wordt het motorvermogen bijna volledig aan de voortbeweging van het voertuig besteed, terwijl de productie van elektriciteit voor het boordnet geconcentreerd wordt op de vertragings- en remfases. Om dat resultaat te bereiken wordt bij acceleratie de stroomgenerator automatisch afgekoppeld. Het vermogen dat bij een conventionele auto opgeslorpt wordt aan de productie van elektriciteit, is bij de MINI volledig beschikbaar voor nog flitsendere acceleraties. Dat betekent echter niet dat de MINI gebrek aan elektriciteit zou kennen, want bij iedere vertraging of bij ieder remmanoeuvre wordt de stroomgenerator automatisch terug aangekoppeld.

Mini MINI (2006 - 2014)

Op alle versies met handgeschakelde versnellingsbak van de nieuwe MINI behoort de brandstofverspilling bij vrijloop weldra tot de geschiedenis. Dankzij een nieuwe Auto Start-Stop functie wordt de motor automatisch stilgelegd van zodra het voertuig stopt (bijvoorbeeld aan een rood licht). Het volstaat de neutrale positie te kiezen en de koppeling los te laten. Om opnieuw te starten is alleen ontkoppelen genoeg; de activatie treedt onmiddellijk in werking. Met de Auto Start-Stop functie wordt het brandstofverbruik, meer bepaald in stadsmiddens, werkelijk geoptimaliseerd, omdat bij iedere stilstand van het voertuig het verbruik en de uitstoot eenvoudigweg stopgezet worden. Totaal nutteloos brandstof verbruiken bij stilstand, hoort dus tot het verleden.

Iedere keer dat de motor gestart wordt, zal de Auto Start-Stop functie geactiveerd worden en operationeel zijn van zodra de motorolie haar bedrijfstemperatuur bereikt heeft. Het kan nochtans gebeuren dat in bepaalde gevallen, om redenen van veiligheid en comfort, de motor niet noodzakelijkerwijze stilvalt. Het elektronisch beheersysteem dat doorlopend de werkingscondities van het voertuig en zijn omgeving analyseert, kan in bepaalde gevallen inderdaad beslissen de motor te laten draaien. Dat is bijvoorbeeld het geval als de accu onvoldoende geladen is of als de omgevingstemperatuur zeer hoog is (meer dan 30) of heel laag (minder dan 3). De motor zal eveneens blijven draaien als de interieurtemperatuur in het voertuig het ingestelde niveau nog niet bereikt heeft of als een temperatuurstoot nodig is om de voorruit te ontwasemen of te ontdooien. Het systeem is ook in staat om een onderscheid te maken tussen korte haltes of het einde van een traject. Als de motor stilligt zal hij inderdaad niet vanzelf terug starten als de veiligheidsgordel van de bestuurder losgemaakt is, als het portier geopend is of als de motorkap open staat. De Auto Start-Stop functie kan op ieder moment gedesactiveerd worden door een knop in te drukken.

Mini MINI (2006 - 2014)

De versnellingsindicator, die ook tot de standaarduitrusting behoort van alle MINI's 2008 met handgeschakelde versnellingsbak, is nuttig om doorlopend een zuinige rijstijl aan te houden. Het centrale elektronische beheersysteem analyseert doorlopend het gebruikspalet van de motor, de wegconfiguratie en de stand van de smoorklep. Op basis van die gegevens berekent het systeem welke versnelling het meest ideaal is voor een zuinig gebruik. Van zodra schakelen aanbevelenswaardig is, verschijnt op het dashboard, onder de toerenteller, een pijl. Tegelijk wordt de ideale versnelling ook digitaal weergegeven. De versnellingsindicator kan via het menu van de boordcomputer in- of uitgeschakeld worden. Het systeem houdt rekening met de rijstijl en met krachtige acceleraties, die soms nodig zijn.

De topversie is de MINI Cooper S: 1,6 liter viercilinder, turbocompressor met dubbele ingang en directe benzine-inspuiting, voor een vermogen van 128 kW (175 pk) en een maximumkoppel van 240 Nm tussen 1600 en 5000 opm (een "overboost"-functie laat zelfs toe om het koppel gedurende korte tijd te verhogen tot 260 Nm). Gevolg: een topsnelheid van 225 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 7,1 sec. Toch laat deze MINI Cooper S in gemengde cyclus 6,2 l/100 km noteren. Zijn CO2-uitstoot beperkt blijft tot 149 g/km (tegenover 6,9 l/100 km en 164 g/km bij de vorige versie).

Mini MINI (2006 - 2014)

De atmosferische viercilinder van de MINI Cooper heeft eveneens een cilinderinhoud van 1,6 liter en ontwikkelt een vermogen van 88 kW (120 pk) en een maximumkoppel van 160 Nm bij 4250 opm. Daarmee accelereert de MINI Cooper in 9,1 sec van 0 naar 100 km/u, haalt hij een topsnelheid van 203 km/u en verbruikt hij 5,4 l/100 km (tevoren 5,9 l/100 km) bij een uitstoot van 129 g CO2/km (tevoren 139 g/km).

De 1,4 liter One beschikt over dezelfde technologische verfijningen als de MINI Cooper. Met een vermogen van 70 kW (95 pk) en een maximumkoppel van 140 Nm bij 4000 opm is de MINI One de basis. Hij heeft aan 10,09 sec genoeg om van 0 naar 100 km/u te accelereren en hij haalt een topsnelheid van 185 km/u. Zijn gemiddeld normverbruik (in gemengde cyclus) bedraagt voortaan 5,3 l/100 km (tegenover 5,7 l/100 km bij het voorgaande model) terwijl zijn uitstoot de 128 g CO2 per km niet overtreft (vorig model: 138 g/km).

Mini MINI (2006 - 2014)

De nieuwe MINI Cooper D is voorzien van directe injectie met Common Rail en van een turbocompressor met variabele geometrie. Zijn viercilindermotor van 1,6 liter levert 80 kW (110 pk) en het koppel van 240 Nm is beschikbaar tussen 1750 en 2000 opm. Een "overboost" functie laat toe om gedurende een korte tijdspanne een koppel van 260 Nm te ontwikkelen, bijvoorbeeld om een snel inhaalmanoeuvre uit te voeren. (van 0 naar 100 km/u in 9,9 sec, een topsnelheid van 195 km/u). Het verbruik bedraagt 3,9 l/100 km gemiddeld in gemengde cyclus (tegenover 4,4 l/100 km bij het vorige model) en een uitstoot van 104 g CO2/km (tegenover 118 g/km bij het vorige model).

Met zijn nieuwe uitrustingen biedt de MINI 2008 enkele nieuwigheden die verplaatsingen met de MINI aangenamer moeten maken dan voorheen. Dat begint met de nieuwe snelheidsregelaar, die de gekozen snelheid digitaal aangeeft. Een andere nieuwigheid: na de MINI Cooper S, de MINI Cooper en de MINI One, zal ook de MINI Cooper D jaargang 2008 kunnen uitgerust worden met een zestrapsautomaat. Bovendien biedt de nieuwe MINI 2008 vanaf augustus in optie een USB en Bluetooth aansluiting, waarmee externe audio-toebehoren kunnen aangesloten worden.