13 december 2002
 

Kia Magentis (2001 - 2006)

kia introduceert vernieuwde magentis

13 december 2002 | De vernieuwde Kia Magentis staat volgens de fabrikant voor meer design, meer prestaties, meer comfort en meer veiligheid. Daarmee vertolkt het vlaggenschip de nieuwe koers die het merk wil varen. De Koreaanse fabrikant schaafde ongeveer achttien maanden aan het ontwerp en de techniek - nu is de Magentis volgens de makers klaar om zich te meten met de (Europese) concurrentie in de hogere middenklasse. De Magentis moet naast rijcomfort ook betrouwbaarheid (drie jaar garantie zonder kilometerlimiet) en veel value for money bieden. De nieuwe generatie Kia Magentis maakt zijn Nederlandse debuut op de AutoRAI. De prijzen zullen dan bekendgemaakt worden.

Kenmerkend voor de vernieuwde Magentis is het design van de voorzijde. De verchroomde grille met verticale spijlen, de dubbele koplampen en de nadrukkelijk gestileerde plooien in de motorkap zetten de toon. Aan de achterzijde vallen de achterlichtunits op die beide deels doorlopen in de kofferklep. Eronder bevindt zich een laadruimte van 386 liter. De laadruimte is uit te breiden dankzij de in delen neerklapbare rugleuning van de achterbank (60:40).

Aan boord is ruimte voor vijf volwassenen. Voorin is maximaal 1100 mm beenruimte beschikbaar, achterin 920 mm. Voor maximaal zitcomfort kan de bestuurder de stoel in acht richtingen verstellen en de hoogte van het stuurwiel aanpassen. De voorstoelen zijn door de technici onder handen genomen: de nieuwe constructie zorgt voor meer steun en extra zitcomfort doordat het de rug beter volgt. Voor langdurig zitcomfort achterin is de achterbank voorzien van stevige vulling. In het midden zit een opklapbare armleuning voor extra steun. Op de duurdere SE Luxe-uitvoering is deze leuning voorzien van een bergvak en bekerhouders. Aardig detail is de bovenzijde van het instrumentenpaneel dat de ronding van het stuur volgt. De middenconsole is afgewerkt met een imitatie van notenhout. De middenconsole steekt iets uit het dashboard, zodat de verschillende knoppen binnen handbereik liggen van zowel de bestuurder als de voorpassagier. De SE en de SE Luxe zijn beide uitgerust met een computergestuurd ventilatie- en verwarmingssysteem. Een speciaal filter zuivert de buitenlucht van stof, stuifmeel, microben en stank.

Kia Magentis (2001 - 2006)

Kia levert de nieuwe Magentis met twee verschillende krachtbronnen: een 2.0i 16V met vier cilinders (136 pk) en een 2.5i V6 (169 pk). De 2.0 16V motor is gekoppeld aan een handbediende vijfbak: nieuwe synchronisatie van de eerste en vijfde versnelling en een hydraulische koppeling moeten zorgen voor extra bedieningsgemak. Er is tevens een sequentiële automaat op de 2.0 16V motor leverbaar. De 2.5 V6 is standaard voorzien van deze automaat. Voor monteert Kia double wishbone-wieldraagarmen, schroefveren, een stabilisatorstang en gasgevulde schokdempers. Achter is gebruik gemaakt van een multi-linkachteras. Een verbeterd remsysteem biedt veel stopkracht. Geventileerde remschijven voor en achter en een dubbele rembekrachtiger vormen het hart van de techniek. ABS en EBD zorgen ervoor dat alle remkracht maximaal benut wordt. Tractiecontrole is standaard op de Magentis 2.5 V6.

Twee frontale en twee zijairbags beschermen het hoofd en het bovenlichaam van de voorpassagiers in geval van een aanrijding. De gordels voorin zijn voorzien van gordelspanners met drukbegrenzers: dit mechaniek fixeert de inzittenden op hun plaats maar voorkomt dat de gordel zelf tot ernstig letsel leidt door bij kritieke belasting iets mee te geven. De Magentis is uitgerust met Isofix-bevestigingspunten om kinderstoeltjes veilig in de auto te verankeren.