8 mei 2007
 

Renault eco2

Renault introduceert Renault eco2

8 mei 2007 | Renault introduceert eco2, een eigen ecologische signatuur waaraan de klant kan zien in hoeverre Renault zich toelegt op het maken van ecologische en economische auto's die het milieu beschermen. Eco2 is gebaseerd op het beleid dat Renault hanteert om de gevolgen van zijn activiteiten voor het milieu te beperken, en richt zich op alle levensfasen van de auto (productie, gebruik en recycling).

Een Renault eco2-auto voldoet aan drie milieucriteria:

  1. hij wordt geproduceerd in een ISO 14001-gecertificeerde fabriek,
  2. hij stoot minder dan 140 g CO2/km uit of kan op biobrandstoffen rijden
  3. behalve dat hij voor 95% van zijn gewicht recyclebaar is, bevat de auto ook nog eens minstens 5% gerecyclede kunststoffen.
Renault eco2

Renault eco2 auto's zijn niet alleen ecologisch, maar ook economisch. De gebruikte technieken zijn toegankelijk voor een groot aantal mensen en bovendien zeer milieuvriendelijk. De beperkte cilinderinhoud van de motoren (bijvoorbeeld de TCE 100 pk motor) en het gebruik van biobrandstoffen (Megane bio-ethanol E85, Trafic en Master biodiesel B30) zijn daar concrete voorbeelden van. Bij de introductie is de signatuur alleen op Renault in Europa van toepassing. Omdat de bescherming van het milieu een wereldwijde uitdaging is, zal eco langzaamaan ingevoerd worden in alle delen van de wereld. Verder is Renault eco bedoeld om de aandacht te vestigen op de constante vooruitgang die geboekt wordt op het gebied van milieubescherming. De criteria worden daarom steeds verder aangescherpt om autos te kunnen bieden die steeds ecologischer worden en toch betaalbaar blijven voor de klant.

Het verbeteren van de traditionele motoren (benzine en Diesel) blijft één van de goedkoopste manieren om het brandstofverbruik en dus de uitstoot van broeikasgassen beperkt te houden. Downsizing houdt in dat de cilinderinhoud van een motor kleiner gemaakt wordt, terwijl de prestaties hetzelfde blijven doordat er speciale technieken gebruikt worden (bijvoorbeeld turbocompressor, directe inspuiting, enz.). Zo wordt een 1.9 Dieselmotor met een vermogen van 93 pk tegenwoordig vervangen door een 1.5 turbomotor van 105 pk, die dus een betere verhouding tussen prestaties en brandstofverbruik laat zien. In 1993 kon een Renault 19 1.9 DT 93 pk vanuit Parijs naar Montpellier rijden (748 km) met een gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km (172 g CO2/km). Vandaag de dag rijdt een Megane 1.5 dCi 105 pk naar Venetie (1.110 km) met een brandstofverbruik van 4,5 l/100 km (120 g CO2/km).

Renault eco2

In juni 2007 zal Renault een Megane op de markt brengen die uitgerust is met de 1.6 16V 105 pk motor die op bio-ethanol E85 kan rijden. Dit is de eerste auto op bio-ethanol die Renault in Europa op de markt brengt. Voor deze motoren zijn bestaande blokken gebruikt die zich door de nodige wijzigingen automatisch kunnen aanpassen aan het type brandstof. De wijzigingen hebben vooral betrekking op de tank, het inspuitsysteem en de verbrandingskamer. Voor de ontwikkeling van deze auto heeft Renault een beroep gedaan op de ervaringen die in Brazilie zijn opgedaan, waar sinds 2004 de Clio en de Megane Flex Fuel op bio-ethanol E100 verkocht worden.

Bovendien werkt Renault al jaren aan brandstoffen van de 2e generatie. Deze brandstoffen worden verkregen door middel van het Fischer Tropsch proces op basis van aardgas (Gas To Liquid), steenkool (Coal To Liquid) of biomassa (Biomass To Liquid). Sinds maart 2006 werkt Renault in het kader van de Alliance for Synthetic Fuels in Europe (ASFE) samen met DaimlerChrysler, Volkswagen, Royal Dutch Shell en Sasol Chevron.

Renault eco2

Renault heeft in 2006 bekend gemaakt dat het merk zich in het kader van het Renault Contract 2009 zal toeleggen op het ontwikkelen van een reeks alternatieve technieken, waaronder elektrische auto's, hybrideauto's en brandstofcellen. Het is niet voor het eerst dat Renault onderzoek doet naar milieuvriendelijke technieken. Al in 1997 presenteerde Renault de Fever, het eerste studiemodel dat voorzien was van een brandstofcel op waterstof. En dan is er nog de recentere concept-car Ellypse, waarmee Renault het accent legde op duurzame ontwikkeling.

Renault eco2 Renault eco2 Renault eco2
 
Websitewww.renault.nl
Deel via