3 mei 2007
 

GM V2V

GM demonstreert Vehicle to Vehicle communicatie

3 mei 2007 | Ongevallen voorkomen door bestuurders te waarschuwen voor potentiele gevaren van andere voertuigen was de doelstelling voor de ontwikkeling van het nieuwe V2V-communicatiesysteem (Vehicle-to-vehicle) van General Motors. Voertuigen die met deze technologie zijn uitgerust, kunnen met elkaar communiceren en informatie zoals locatie en snelheid uitwisselen. Bestuurders kunnen dan op voorhand gewaarschuwd worden, wanneer een ander voertuig zich in hun dode hoek bevindt, op een moeilijk zichtbare plaats gestopt is of hetzelfde kruispunt oprijdt. Ingenieurs van GM demonstreerden de huidige stand van zaken in het V2V-project met auto's van Cadillac, Saab, Opel en Chevrolet.

"Rijden is een erg complexe taak. Weten waar de andere auto is en waar hij heen gaat, kan even kritiek zijn als het eigen voertuig onder controle hebben", aldus Hans-Georg Frischkorn, Executive Director, Global Electrical Systems, Controls & Software. "Met de V2V-technologie versterken we het bewustzijn van de bestuurder over zijn omgeving om de veiligheid op de weg te verbeteren, en dat zonder hem af te leiden en zeker zonder zijn controle te beperken. Het zesde zintuig vertelt bestuurders wat er rond hen gebeurt om ongevallen te helpen vermijden en de verkeersdoorstroming te bevorderen".

GM V2V

Voor deze systemen gebruikt GM beproefde, betrouwbare componenten die deel uitmaken van het dagelijkse leven. De hardware bestaat uit een microprocessor, een GPS-ontvanger (Global Positioning System) en een W-LAN-module. De auto's beginnen op enkele honderden meters van elkaar te communiceren en wisselen informatie uit zoals locatie, snelheid, acceleratie en rijrichting.

Vandaag de dag kunnen auto's worden uitgerust met tal van veiligheidssensoren, waaronder radarsensoren die verbonden zijn met de remmen en het gaspedaal, assistentiesystemen om van rijstrook te wisselen en sensoren om andere weggebruikers in de dode hoek te detecteren. Met de complete V2V-technologie breidt GM de reikwijdte en dekking van de individuele sensoren aanzienlijk uit. Dat leidt tot een efficientere manier om de verkeerssituatie grondig te observeren en te evalueren.

GM V2V

Ingenieurs van GM illustreerden de voordelen van de nieuwe technologie via een aantal praktische toepassingen. Een waarschuwingssysteem vermindert het gevaar dat bestuurders een andere auto in de dode hoek van hun spiegel over het hoofd zien. Diverse functies helpen de kop-staartaanrijdingen te voorkomen die dagelijks gebeuren als gevolg van slechte zichtbaarheid, bochtige wegen en een kortstondig gebrek aan concentratie bij de bestuurder. Het systeem waarschuwt voor stilstaande auto's op de weg nog voor de naderende bestuurder ze kan zien (bijvoorbeeld achter in een bocht) en waarschuwt andere auto's wanneer men een noodstop uitvoert. Wanneer het systeem in de auto het risico op een aanrijding achteraan vermoedt, knippert de auto snel met zijn achterlichten. Waarschuwingssystemen in de naderende auto waarschuwen ook de bestuurder die dan nog genoeg tijd heeft om te remmen of uit te wijken. Naargelang de situatie geeft het systeem deze waarschuwingen weer met een visueel of geluidssignaal of door de bestuurdersstoel te laten trillen.

In een ander scenario wordt de veiligheid bij het naderen van kruispunten verbeterd door een systeem dat de bestuurder waarschuwt voor potentiele aanrijdingen. Zelfs wanneer er geen visueel contact is tussen de bestuurders van beide auto's, detecteert het systeem elk aanrijdingsgevaar op voorhand en worden beide bestuurders gewaarschuwd dat ze moeten ingrijpen, door te remmen bijvoorbeeld. Ook auto's van wegwerkers of hulpdiensten kunnen signalen geven wanneer er een rijstrook is afgesloten of wanneer er plaats moet worden gemaakt.

GM V2V GM V2V GM V2V GM V2V
 
Websitewww.opel.nl
Deel via