17 april 2007
 

Volvo

Volvo viert 80 jaar veiligheid

17 april 2007 | Volvo viert 80 jarig bestaan. Na tachtig jaar baanbrekend denken op gebied van veiligheid, is de filosofie van de oprichters van Volvo, Assar Gabrielsson en Gustaf Larson, toepasselijker dan ooit: "Autorijden is mensenwerk. Voor alles wat we bij Volvo maken is veiligheid daarom de leidraad, en dat moet ook zo blijven". Anno 2007 is daar nog niets aan veranderd, al verschuift de aandacht de laatste jaren van passieve veiligheid naar actieve veiligheidsvoorzieningen.
Volvo

Afgelopen week vierde Volvo zijn tachtigste verjaardag - slechts een maand nadat de compleet nieuwe Volvo V70 en XC70 in Geneve hun werelddebuut hebben gemaakt. Ook nu weer worden de nieuwe modellen van Volvo gekenmerkt door verbeterde veiligheidsvoorzieningen, zoals langere gordijnairbags en twee verstelbare zittingverhogers voor kinderen. De combinatie met aan de afmetingen van kinderen aangepaste veiligheidsgordels met spankrachtbegrenzing en stevige opstaande randen zorgt ervoor dat een kind ook in geval van een zijdelingse aanrijding effectieve bescherming geniet.

Volvo

De filosofie van de oprichters van Volvo vormt al tientallen jaren de basis voor talloze innovaties op gebied van veiligheid. Een goed voorbeeld is de veiligheidskooi, die tegelijk met de Volvo PV444 in 1944 werd geïntroduceerd. Een andere belangrijke en vroege veiligheidsvoorziening was de gelamineerde voorruit. De driepuntsveiligheidsgordel - wellicht de belangrijkste uitvinding van Volvo - maakte al in 1959 zijn opwachting. De veiligheidsgordel wordt alom beschouwd als de technische vinding die de meeste mensenlevens heeft gered. In 1991 introduceerde Volvo SIPS (Side Impact Protection System), in 1998 gevolgd door WHIPS, een antiwhiplashsysteem.

Volvo

Voor de huidige modellen zijn de in 1966 geintroduceerde kreukelzones verder geperfectioneerd. Zo worden bijvoorbeeld vier soorten staal gebruikt om de krachten die ontstaan bij een aanrijding zoveel mogelijk te absorberen. De afgelopen 37 jaar heeft Volvos eigen onderzoeksteam ongevallen waarbij een Volvo betrokken was intensief bestudeerd. De behaalde resultaten van dit onderzoek en de opgedane kennis zijn van vitaal belang om de veiligheid van de autos telkens verder te ontwikkelen en te verbeteren.

Volvo

Volvo heeft een toekomst voor ogen waarin het autoverkeer volledig veilig is. Deze visie is gebaseerd op autos met intelligente systemen die niet alleen de concentratie van de bestuurder bevorderen, maar die zelf maatregelen kunnen nemen op het moment dat de bestuurder niet snel genoeg reageert om een potentiele noodsituatie te vermijden.

Volvo

Mijlpalen in 80 jaar veiligheid van Volvo:

  • 1944 Veiligheidskooi
  • 1944 Gelamineerde voorruit
  • 1959 Driepuntsveiligheidsgordels op voorstoelen
  • 1960 Zacht gevoerd dashboard
  • 1964 Prototype van het eerste omgedraaide kinderzitje
  • 1966 Dual circuit-remsysteem
  • 1966 Kreukelzones
  • 1967 Veiligheidsgordels achterpassagiers
  • 1968 Voorstoelen met hoofdsteunen
  • 1969 Driepuntsveiligheidsgordels met rolautomaat voor
  • 1972 Driepuntsveiligheidsgordels met rolautomaat achter
  • 1972 Omgedraaid kinderzitje en kindersloten
  • 1972 Volvo Experimental Safety Car (VESC)
  • 1973 Inklapbare stuurkolom
  • 1974 Energieabsorberende bumpers
  • 1974 Crashbestendige plaats brandstoftank
  • 1978 Zittingverhoger voor kinderen
  • 1982 Antiduikbescherming
  • 1982 Buitenspiegels met brede hoek
  • 1984 ABS (antiblokkeer-remsysteem)
  • 1986 Hoog geplaatst derde remlicht
  • 1986 Driepuntsveiligheidsgordel middelste zitplaats achter
  • 1987 Gordelspanners
  • 1987 Bestuurdersairbag
  • 1990 Geintegreerd kinderzitje
  • 1991 SIPS (Side Impact Protection System)
  • 1991 Automatisch in hoogte verstelbare veiligheidsgordel voor
  • 1993 Driepuntsveiligheidsgordels met rolautomaat voor alle zitplaatsen
  • 1994 SIPS-bags (zijairbags)
  • 1997 ROPS (Rollover Protection System) in C70 cabriolet
  • 1998 WHIPS (Whiplash Protection System)
  • 1998 Gordijnairbags
  • 2000 Opening Volvo Cars Safety Centre in Göteborg
  • 2000 ISOFIX-bevestigingssysteem voor kinderzitjes
  • 2000 Tweefasenairbags
  • 2000 Volvo On Call Security en noodhulpsysteem
  • 2001 Volvo Safety Concept Car (SCC)
  • 2002 RSC (Roll Stability Control) actief stabiliteitssysteem in Volvo XC90
  • 2002 Doorontwikkeling van ROPS
  • 2002 Lagere dwarsbalk in Volvo XC90 voor extra veiligheid kleinere autos
  • 2002 Ontwikkeling van virtuele zwangere crashtestdummy
  • 2003 IDIS (Intelligent Driver Information System)
  • 2003 Nieuwe, gepatenteerde constructie voor meer veiligheid bij frontale aanrijding
  • 2004 BLIS (Blind Spot Information System)
  • 2004 Airbag in portier cabriolet
  • 2004 ACC (Adaptive Cruise Control)
  • 2005 Volvo CoDriver-hulpsysteem (concept)
  • 2005 Volvo MultiLock (onderzoeksproject)
  • 2005 Driver Alert: waarschuwingssysteem voor vermoeide bestuurders (concept)
  • 2006 Personal Car Communicator met hartslagmeter
  • 2006 Actieve bi-xenonverlichting met meedraaiende koplampen
  • 2006 Collision Warning met Brake Support
  • 2007 Volvo City: veiligheidssysteem voor vermijden van aanrijdingen met lage snelheid (concept)
  • 2007 Tweede generatie WHIPS (Whiplash Protection System)
  • 2007 Nieuwe, steviger flankbescherming met hoogwaardig staal in verschillende gradaties
  • 2007 Geintegreerde tweetraps zittingverhoger met spankrachtbegrenzer voor kinderen
  • 2007 Langere gordijnairbags voor meer kindveiligheid
Volvo Volvo Volvo Volvo Volvo
 
Websitewww.volvocars.nl
Deel via