7 april 2007
BMW M3

BMW M3

BMW M3 leverbaar vanaf september

7 april 2007 | Na zijn debuutoptreden als concept car tijdens de Salon van Geneve, is de nieuwe BMW M3 nu klaar voor productie. BMW M GmbH presenteert de vierde generatie van het model dat al twintig jaar de belichaming vormt van het voor BMW zo kenmerkende rijplezier. De nieuwe BMW M3 Coupe is leverbaar vanaf september voor € 99.500,-.

Vanzelfsprekend onderscheidt de nieuwe BMW M3 zich met een eigentijds en gespierd design van zijn legendarische voorgangers, maar het belangrijkste verschil is te vinden onder de aluminium motorkap met de kenmerkende powerdome. In plaats van de 3,2 liter zes-in-lijn motor beschikt de nieuwe BMW M3 namelijk voor het eerst over een hoogtoerige V8 motor. Hiervoor greep BMW M GmbH terug op dezelfde productietechnieken en lichtgewicht materialen die ook op de V8 van de BMW Sauber F1 bolide worden toegepast. Mede hierdoor weegt de nieuwe V8 zo'n 15 kg minder dan de eerder genoemde zes-in-lijn motor.

BMW M3

De 3.999 cc metende, atmosferische achtcilinder krachtbron van de nieuwe BMW M3 Coupe staat met een vermogen van 309 kW/420 pk en een koppel van 400 Nm garant voor sportief spektakel. Deze V8 is met een maximum toerental van 8.400 toeren per minuut de hoogsttoerige motor die BMW ooit op een in serie geproduceerde auto toepaste. Bovendien is 85 procent van het koppel beschikbaar over een breed toerengebied van 6.500 tpm, zodat de nieuwe BMW M3 kan voorzien in sportieve, maar tegelijkertijd uiterst toegankelijke rijeigenschappen.

Accelereren van 0 tot 100 km/u neemt met de nieuwe BMW M3 4,8 seconden in beslag, terwijl het vermogen bij 250 km/u elektronisch werd begrensd. Het gecombineerde brandstofverbruik van de nieuwe BMW M3 bedraagt 12,4 liter per 100 kilometer.

BMW M3

Minstens zo bijzonder als de techniek onder de motorkap is dat de nieuwe BMW M3 Coupe als eerste model in zijn segment is voorzien van een lichtgewicht dak waarin zichtbaar carbonfiber is verwerkt. Mede hierdoor kon zowel het gewicht als het zwaartepunt van de auto worden verlaagd. Dat het zoeken naar gewichtsbesparing zijn vruchten heeft afgeworpen, blijkt wel uit het gunstige specifieke vermogen van minder dan 3,8 kg/pk. Dit resulteert in beduidend snellere rondentijden op de Nordschleife van de Nürburgring ten opzichte van alle voorgaande M3 modellen.

De nieuwe BMW M3 beschikt verder over speciale attributen zoals een oliegekoelde zesversnellingsbak met speciale koppeling, een variabel M sperdifferentieel, aluminium draagarmen en een high-performance compound remsysteem.

BMW M3

Met het als optie leverbare MDrive bedieningsconcept kan de bestuurder diverse instellingen, waaronder nu ook de stuurkarakteristiek naar eigen behoefte instellen en programmeren. Wordt MDrive gecombineerd met EDC (Electronic Damper Control) dan kan de bestuurder bovendien de veerkarakteristiek van de auto instellen. Op deze manier kan, net als in de racerij, de set-up van de auto afgestemd worden op de rijstijl en de omstandigheden.

Hoewel de nieuwste generatie van de BMW M3 werd ontwikkeld op basis van de BMW 3 Serie Coupe is het uiterlijk anders. Alleen de twee portieren, het kofferdeksel, de koplampen en achterlichtunits werden overgenomen van de BMW 3 Serie Coupe, de overige carrosseriedelen werden speciaal voor de nieuwe BMW M3 ontwikkeld. Behalve de motorkap met opvallende powerdome en twee grote luchtinlaten laten details als geprononceerde dorpels en lichtmetalen velgen in BMW M design geen ruimte voor twijfel over de sportieve eigenschappen van deze auto.