5 april 2007
Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

Mercedes-Benz C-Klasse met nieuwe 4Matic vierwielaandrijving

5 april 2007 | Vlak na de Europese verkoopstart van de nieuwe C-Klasse kondigt Mercedes-Benz vernieuwde permanente vierwielaandrijving aan. Het doorontwikkelde systeem wordt na de zomer van dit jaar leverbaar voor de 6-cilindermodellen C 280, C 350 en C 320 CDI.
Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

De Mercedes-Benz vierwielaandrijving van de nieuwste generatie onderscheidt zich van de tot dusver toegepaste 4Matic door minder gewicht en een compactere constructie. Deze voordelen zorgen voor minder verbruik en betere tractie. Zo verbruikt de nieuwe Mercedes-Benz C 280 4MATIC met de 170 kW/231 pk sterke 6-cilindermotor 9,6 liter benzine per 100 km, 0,2 liter minder dan zijn voorganger. Voor het eerst is er ook een dieselversie van de C-Klasse met vierwielaandrijving leverbaar. De nieuwe C 320 CDI 4MATIC levert 165 kW/224 pk en verbruikt per 100 kilometer 7,7 liter brandstof.

Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

De 4MATIC modellen bieden dezelfde uitrusting als de uitvoeringen met achterwielaandrijving. Het Agility Control-pakket met de automatische schokdemperregeling behoort evenzeer tot de standaarduitrusting als zeven airbags, crashactieve hoofdsteunen, automatische airconditioning en lichtmetalen velgen. Bovendien beschikken de 4Matic modellen over de zeventraps automatische transmissie 7G-Tronic, die Mercedes-Benz speciaal voor vierwielaangedreven auto's verder heeft ontwikkeld.

Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

De 4Matic vierwielaandrijving is permanent actief en heeft derhalve geen reactietijd nodig voordat het systeem de bestuurder bij ongunstige weersomstandigheden als regen, ijs of sneeuw ondersteunt. Het hart van het systeem is een verdeler met een centraal differentieel die in de zeventraps automatische transmissie is ingebouwd. Van hieruit wordt de aandrijfkracht in de verhouding 45 : 55 tussen de voor- en achteras verdeeld. Een nieuw ontwikkelde lamellenkoppeling op het centrale differentieel zorgt ervoor dat de motorkracht over alle wielen verdeeld wordt, zodat het wegrijden met de nieuwe C-Klasse op gladde ondergrond gemakkelijker wordt en de auto onder het rijden stabieler blijft.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!