4 december 2002
Opel Astra (2004 - 2009)

Opel Astra (2004 - 2009)

twin-port technologie verlaagt brandstofverbruik opel astra 1.6

4 december 2002 | Het Twinport concept moet het verbruik van de Opel Astra modellijn aanzienlijk verminderen. Deze benzinebesparende technologie voor kleinere motoren met vier kleppen zal voor het eerst ingezet worden in de 1.6 ECOTEC motor. Variabele nokkenas controle in combinatie met een hoog aandeel van uitlaatgas- rercirculatie, resulteerde volgens Opel in een daling van zes procent in het benzineverbruik. Deze benzinebesparende technologie zal ook beschikbaar komen voor andere ECOTEC motoren met een cilinderinhoud van 1.6 liter. In de toekomst zullen naast de Astra ook andere modellijnen met deze techniek uitgerust worden.

De effectiviteit van het Twinport concept wordt duidelijk met de volgende vergelijking: de Astra 1.6 tweedeurs hatchback (74 kW/100 pk) met handgeschakelde versnellingen, die in het verleden maar 7.0 liter per 100 kilometer verbruikte, verbruikt met de 1.6 ECOTEC (76 kW/103 pk) motor nog 6.5 liter ongelode benzine per 100 kilometer. Het Twinport principe is gebaseerd op de vierkleppen ECOTEC motoren van Opel en maakt gebruik van methoden waarmee een van de nadelen van de motor met uitwendige ontstekingsbron wordt gereduceerd tot het minimum, namelijk het brandstofverlies. Dit ontstaat wanneer het geleverde vermogen geleverd wordt door de variatie van de toevoer van buitenlucht in de inlaatpoorten. In de nieuwe Opel motoren wordt deze brandstofverhogende weerstand van de inlaat verminderd: bij deellast haalt de viercilinder motor volgens Opel tot 25% van zijn cilindervulling uit het verbrande uitlaatgas. Dr. Uwe-Dieter Grebe, verantwoordelijk voor de motoren met uitwendige ontstekingsbron bij Opel Powertrain, maakt aan de hand van een voorbeeld de voordelen duidelijk: "Als je drinkt door een dun rietje kost het veel moeite om te drinken, neem je echter een tweede rietje dan gaat het al een stuk makkelijker".

Opel Astra (2004 - 2009)

Een andere bijzonderheid van de inlaatpoort van de motoren zorgt ervoor dat zelfs een arm mengsel volledig en veilig verbrand. Bij deellast is een van de twee inlaatpoorten in de cilinderkop gedeeltelijk gesloten door de gasklep. De inkomende lucht creeert een wervelend effect in de verbrandingskamer waardoor de inkomende buitenlucht en de brandstof zeer goed met elkaar gemixt worden. Een gedeelte van het mengselrijke brandstof wordt naar het midden van de cilinder onder de bougie geleidt, zodat goede verbranding verzekerd is. Het voordeel voor de consument: lager brandstofverbruik tegen geringe extra kosten

Een groot voordeel van de Twinport technologie zit in het feit dat de conventionele drieweg katalysator volledig effectief blijft. Hiermee onderscheidt de Twinport- technologie zich van de directe benzine inspuiting die werkt op een arm mengsel en daarom aanpassingen vergt aan het katalysatorsysteem doordat een extra katalysator voor de oxidatie van stikstof benodigd is. Daarnaast zorgt het vasthouden aan het inlaatpijp brandstof inspuiting principe ervoor de technische complexiteit afneemt evenals de kosten voor de klant. Om het Twinport concept succesvol te implementeren waren aanpassingen benodigd voor de inlaatpoorten en het mengselvormingsproces voor en in de cilinder. Om dit te realiseren hebben de Opel-techneuten gebruik gemaakt van computersimulaties en video observaties op echte motoren.