2 december 2002
Mercedes-Benz E-Klasse (1995 - 2002)

Mercedes-Benz E-Klasse (1995 - 2002)

vijf sterren voor mercedes-benz e-klasse in euroncap crashtest

2 december 2002 | De Mercedes-Benz E-Klasse heeft op overtuigende wijze gepresteerd in de crashtest van het European New Car Assessment Programme (EuroNCAP). De sedan-versie van deze Mercedes-reeks kreeg 5 sterren toebedeeld. Dat is de hoogste score die een auto bij EuroNCAP kan behalen. Tot op heden zijn slechts een handjevol auto's met 5 sterren gewaardeerd.

Het Mercedes-concept van geintegreerde veiligheid stoelt op het analyseren van werkelijk gebeurde ongevallen. Veiligheid en bescherming worden op holistische wijze benaderd, door alles wat ermee te maken heeft in het ontwerpproces te betrekken. Daarbij valt te denken aan elektronische hulpsystemen om ongevallen te vermijden, inzittendenbescherming die de ernst van een ongeval herkent en het onderzoeken van methoden om inzittenden na een ongeval zo snel mogelijk te kunnen helpen.

Mercedes-Benz E-Klasse (1995 - 2002)

De standaard veiligheidsitems in de Mercedes-Benz E-Klasse zijn een voortvloeisel van de holistische benadering en het "geintegreerde veiligheidsconcept". NCAP test met name het passieve veiligheidsniveau wat pas in werking treedt als een ongeval al heeft plaatsgevonden. Zo is elke nieuwe E-Klasse sedan naast de kooiconstructie ondermeer voorzien van adaptieve airbags voor de bestuurder en voorpassagier (deze airbags werken in twee stappen afhankelijk van de kracht van de aanrijding), zijairbags voor, windowbags, gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers voor en voor de buitenste zitplaatsen achter, waarbij de gordelkrachtbegrenzers voor adaptief (twee-traps) zijn uitgevoerd. Bij de voorpassagiersairbag is niet alleen de zwaarte van het ongeval bepalend voor de drempelwaarden voor activering van de verschillende stappen van de airbag, maar wordt ook rekening gehouden met het gewicht van de voorpassagier.

Niet verantwoordelijk voor de uitstekende resultaten van de NCAP maar wel onderdeel van het geintegreerde veiligheidsconcept van de nieuwe E-Klasse ter voorkoming van ongelukken zijn de actieve veiligheidssystemen. Daartoe is de E-Klasse ondermeer uitgerust met ABS, het innovatieve elektrohydraulische "brake by wire" remsysteem Sensotronic Brake Control met het geintegreerde BAS systeem en het Electronic Stability Program ESP met de geintegreerde Aandrijf Slip Regeling ASR. Dat dergelijke systemen minstens zo belangrijk zijn bleek onder meer uit een zojuist door Mercedes-Benz openbaar gemaakte representatieve steekproefcontrole uit de ongevaldatabank van het Statistischen Bundesamtes waaruit naar voren kwam dat het aantal Mercedes-Benz personenwagens dat betrokken is geweest bij een ongeval sinds de opname van ESP in de standaarduitrusting duidelijk is afgenomen. Als gevolg hiervan verminderde het aantal ongevallen met in 2000/2001 ten opzichte van 1999/2000 nieuw toegelaten Mercedes-Benz personenauto's met 15%.