22 maart 2007
BMW M3

BMW M3

V8 krachtbron voor BMW M3

22 maart 2007 | Op de autobeurs van Geneve waren alle ogen gericht op de conceptcar van de nieuwe BMW M3. Wat zich onder de motorkap van deze auto zou bevinden was onderwerp van menig discussie. Nu maakt BMW officieel bekend dat na vijftien jaar en twee modelgeneraties M3, de zes-in-lijn motor van dit model voor het eerst plaats maakt voor een V8 krachtbron.

Met een maximum toerental van 8.300 toeren per minuut is deze motor de hoogsttoerige motor in de geschiedenis van in serie geproduceerde BMW automobielen. Dankzij een cilinderinhoud van 3.999 cc ontwikkelt de nieuwe V8 een vermogen van 309 kW/420 pk, gecombineerd met een koppel van 400 Nm. Minstens zo belangrijk is het feit dat 85 procent van het koppel beschikbaar is over een uitzonderlijk breed toerengebied van 6.500 tpm. Vanaf 2.000 tpm kan de bestuurder beschikken over een trekkracht van 340 Nm.

BMW M3

Om zijn voorganger te kunnen overtreffen, werden voor deze motor beproefde BMW technieken als dubbele VANOS en individuele gaskleppen per cilinder toegepast, alsmede een krachtig motormanagement. Mede dankzij geavanceerde productietechnieken en lichtgewicht materialen die ook in de V8 van de BMW Sauber F1 bolide worden toegepast, weegt de motor van de nieuwe BMW M3 "slechts" 202 kilo. Daarmee realiseert BMW M GmbH een gewichtsbesparing van vijftien kilo ten opzichte van de zescilinder uit het voorgaande model.

De benchmark voor specifiek vermogen van 100 pk per liter wordt door deze nieuwe motor ruimschoots overschreden. Bovendien zal BMW zorgen voor optimale overbrenging van dit vermogen op de wielen door toepassing van Brake Energy Regeneration met intelligent aangestuurde dynamo. Zo wordt de accu alleen opgeladen, wanneer dit geen vermogen kost (in uitloop- en remfases).

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!