16 maart 2007
Peugeot 207 RC

Peugeot 207 RC

Peugeot 207 nu ook als RC

16 maart 2007 | Peugeot presenteert de RC-versie van de 207. De 207 RC die dit voorjaar op de markt zal verschijnen, neemt het stokje over van zijn voorgangers, zoals de 205 GTi en de 206 RC.

De 1.6-16v THP (turbo high pressure) met een vermogen van 128 kW (circa 175 pk) is de derde telg uit de reeks benzinemotoren die ontwikkeld zijn in samenwerking met BMW Group. Doel van deze samenwerking is het ontwikkelen van hightech benzinemotoren die topprestaties combineren met een matig brandstofverbruik en daarbij ook nog eens voldoen aan alle criteria die gelden ten aanzien van de exploitatiekosten.

Peugeot 207 RC

De 1.6 l THP is een 4-cilinder met een inhoud van 1.598 cm3 die een vermogen van 128 kW (175 pk) levert bij 6.000 omw./min. De motor heeft 4 kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen. Er is veel aandacht besteed aan een zo vlak mogelijke koppelkromme en een gretig karakter. Zo levert de motor een koppel van 153 Nm vanaf 1.000 omw./min. Het maximale koppel van 240 Nm is beschikbaar vanaf 1.600 tot 4.500 omwentelingen per minuut. Bij 6.000 omw/min bedraagt het altijd nog 204 Nm. Het maximum koppel kan tijdens de "overboost"-functie (extra laaddruk) korte tijd nog verder oplopen tot 260 Nm. De "overboost" werkt alleen bij volle belasting in de drie hoogste versnellingen en wel vanaf de laagste toerentallen tot bij 5.200 omw/min.

De 1.000 m vanuit stilstand (met alleen bestuurder) wordt in 27,8 s bereikt en de auto accelereert in 7,1 s van 0 tot 100. Daarmee is de 207 RC duidelijk sneller dan zijn voorganger, de 206 RC. Snel inhalen is geen punt: in de hoogste versnelling heeft de auto 7,0 s nodig om van 80 op 120 km/u te komen (10,6 s voor de 206 RC). De top van ongeveer 220 km/h wordt bereikt in de 5e versnelling.

Peugeot 207 RC

Net als bij alle andere 207 uitvoeringen, is het onderstel opgebouwd uit een voortrein met McPherson-veerpoten. Bij de RC zijn de triangels bevestigd met kogels in plaats van de gebruikelijke draagarmlagers. De achterwielophanging werd verstevigd maar bleef in principe gelijk. De flexibele traverse achter is 30% stijver dan die van de 207 met de 150 pk sterke 1.6 l THP motor. De hydraulische schokdempers zijn in principe gelijk aan die van de andere 207-modellen, de schokdemperkarakteristiek werd speciaal aan deze motor aangepast. Ook de vering is stugger voor een optimale wegligging.

De 207 RC heeft voor geventileerde remschijven met een dikte van 26 mm en een diameter van 302 mm. De remklauwen hebben remzuigers met een diameter van 57 mm. Achter zijn massieve schijven met een diameter van 249 mm toegepast, deze schijven hebben een dikte van 9 mm.

Peugeot 207 RC

Standaard wordt de RC geleverd met een ESP (Electronic Stability Program) van het type Teves Mk60. Dit systeem is een combinatie van ABS, EBD (elektronische remkrachtverdeler), BAS (noodremassistent), ASR (antislipregeling) en CDS (stabiliteitscontrole), een systeem dat ingrijpt bij onder- of overstuur. Verder beschikt dit systeem over een geheel nieuwe functie, SSP (Steering Stability Programme). Het functies EBD, ASR en CDS kunnen met behulp van een schakelaar uitgeschakeld worden zodat veeleisende bestuurders er bewust voor kunnen kiezen om de grenzen van de 207 RC op te zoeken.

De 207 RC kost EUR 26.990,- en is standaard voorzien van onder andere airconditioning, een radio/CD/MP3-speler, een instrumentenpaneel met vijf functies, een driespaaks lederen stuurwiel specifiek voor de RC, etc. Aan de buitenkant is de RC snel herkenbaar aan de specifieke 17" velgen van het type "Pitlane", de spoiler aan de bovenzijde van de achterklep, de mat verchroomde spiegels en het verchroomd dubbel uitlaatsierstuk.