13 maart 2007
 

Cadillac

Cadillac krijgt V6-diesel

13 maart 2007 | Op de Autosalon van Geneve presenteert General Motors een nieuwe 2,9-liter V6-turbodieselmotor. De nieuwe motor (184 kW/250 pk) zal voornamelijk in Europa worden verkocht. De nieuwe Cadillac CTS, die eind dit jaar wordt geintroduceerd, zal in 2009 als eerste gebruik maken van de krachtbron.

De compacte V6-motor met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder is onderdeel van een nieuwe GM-familie van dieselmotoren, voorzien van een gesloten verbrandingsregelsysteem, dat is ontwikkeld om aan toekomstige uitlaatgasnormen te voldoen. De motor kan zowel in lengte- als in dwarsrichting worden geplaatst en is geschikt voor een groot aantal twee- en vierwielaangedreven modellen.

Cadillac

De ontwikkeling van de nieuwe GM-motor wordt gecoördineerd onder leiding van de Europese divisie van GM Powertrain in het Italiaanse Turijn, in samenwerking met VM Motori, gevestigd in Cento, Italiï. GM Powertrain gaat zich richten op de ontwikkeling van het schone verbrandingsproces, de elektronische motorregeling en de nabehandeling van uitlaatgassen, alsmede de kalibratie en integratie in GM-modellen. VM Motori gaat de nieuwe krachtbron in de fabriek in Cento bouwen en is verantwoordelijk voor de mechanische aspecten van het motorontwerp, de ontwikkeling en het testen.

Het motormanagementsysteem van de V6 zorgt voor een gunstig brandstofverbruik, evenals verlaagde uitstoot en minder lawaai, door gebruik te maken van een onlangs ontwikkelde verbrandingsregelingtechnologie. Belangrijke elementen in het systeem zijn cilinderdruksensoren met hogesnelheidspiezoweerstanden die geïntegreerd zijn in de gloeibougies van de motor. Deze gespecialiseerde sensoren registreren realtime gegevens van het verbrandingsproces, waardoor een onmiddellijke fijnafstemming van het brandstofinspuitproces mogelijk is. In de toekomst zal deze schone verbrandingstechnologie worden toegepast in andere GM Powertrain-dieselmotoren.

Cadillac

Het hogedruk-commonrailsysteem levert een inspuitdruk van maximaal 2.000 bar (29.000 psi). De verstuivers worden aangestuurd door snelontstekende piezo-elektronica, waardoor tot maximaal acht inspuitingen per motorcyclus mogelijk zijn. Het nabehandelingssysteem omvat een oxidatiekatalysator en een roetfilter die in een gesloten systeem aan de motor zijn gekoppeld, waardoor toekomstige uitlaatgasnormen worden behaald.

Een elektronisch geregelde turbolader met variabele geometrie genereert de laaddruk. De motor heeft een hoog maximum koppel van 550 Nm, beschikbaar vanaf 2.000 omw/min., dat goed samengaat met een effectief brandstofverbruik en een lage uitstoot van schadelijke stoffen. De nieuwe compacte V6-krachtbron is voorzien van aluminium cilinderkoppen en cilinderrijen onder een hoek van 60 graden, een boring van 83,0 mm en een slag van 90,4 mm, wat resulteert in een cilinderinhoud van 2.935 cc.

Cadillac Cadillac
 
Websitewww.cadillaceurope.co
Deel via