8 maart 2007
Mercedes-Benz S 600 Guard Pullman

Mercedes-Benz S 600 Guard Pullman

Mercedes-Benz ontwikkelt S 600 Guard Pullman

8 maart 2007 | Bij Mercedes-Benz ontwikkelen technici momenteel een nieuwe limousine voor staatshoofden, regeringsleiders en captains of industry. De gepantserde Pullman limousine is gebaseerd op de S 600 met verlengde wielbasis, maar in dit geval is de wielbasis nog eens flink langer. Daardoor biedt deze staatsielimousine de ruimte die hooggeplaatste personen verwachten, plus comfort van het hoogste niveau en een volledig mobiel kantoor.

Van oudsher waren Pullman rijtuigen luxueus ingerichte slaapwagens op het spoor, gebouwd door de Amerikaanse Pullman Palace Car Company. Maar al snel werd de aanduiding Pullman ook gebruikt voor Mercedes-Benz personenauto's met extra lange wielbasis en bijzonder veel ruimte voor inzittenden achterin. In het achterste gedeelte, gescheiden van de bestuurdersruimte, waren vier zetels tegenover elkaar geplaatst.

De allereerste Mercedes-Benz personenauto met bepantsering af-fabriek was een verlengde Pullman versie van de W 08/460 Nürburg in 1928. Daarna werd de 770 K gepresenteerd, die bepantsering bood voor onder andere de Japanse keizer Hirohito, en vervolgens tal van andere Pullman limousines. Gedurende bijna dertig jaar was de legendarische Mercedes-Benz 600 de norm op het gebied van staatieauto's. Niet alleen de Duitse regering gebruikte de auto voor officiele doeleinden, het model was ook favoriet bij de regeringen van tal van andere landen en bij vele koninklijke families. Daarna kwamen Pullman versies uit van de Mercedes-Benz S-Guard met speciale beveiliging.

Mercedes-Benz S 600 Guard Pullman

Qua technologie is de nieuwe Pullman limousine gebaseerd op de S 600 L Guard met 12-cilinder biturbomotor met een cilinderinhoud van 5513 cm3, een vermogen van 380 kW/517 pk en een maximum koppel van 830 Nm.

Zowel het chassis als de carrosserie is nieuw ontwikkeld, omdat het eenvoudigweg verlengen van beide constructies niet de gewenste stevigheid zou hebben opgeleverd. Deze nieuwe ontwikkelingen bieden ook een solide basis voor de inbouw van de zware pantserdelen. Bovendien heeft de nieuwe limousine een achterinstap met meer hoofdruimte. Achter de separatiewand is ruimte voor vier inzittenden met luxe tegenover elkaar geplaatste zetels in de beste Pullman traditie.

De S 600 Guard Pullman biedt zijn inzittenden ook beveiliging tegen terroristische aanvallen. De bepantsering komt overeen met het niveau B6/B7, zoals blijkt uit de certificaten die zijn uitgegeven na testen door officiele instanties. Bovendien voldoet de auto aan eisen die niet eens deel uitmaken van een bepaalde norm, zoals is vastgesteld door onafhankelijke organisaties. De bepantsering is bestand tegen militaire klein-kaliber projectielen en biedt bescherming tegen scherven van handgranaten en andere explosieven. Andere veiligheidsvoorzieningen zijn run-flat-banden, een zelfdichtende brandstoftank en een brandblussysteem.

Mercedes-Benz S 600 Guard Pullman

De beveiligingselementen worden niet achteraf ingebouwd in de portieren, de achterwand, de zijpanelen, het dak en het schutbord van een al gebouwde auto; ze worden direct in de carrosserie geintegreerd. Zo biedt de auto de traditionele kwaliteit van Mercedes-Benz in combinatie met uitgebreide bepantsering, zelfs op die plaatsen waar het achteraf inbouwen nagenoeg onmogelijk zou zijn. De basis hiervoor is een voortdurende nauwe samenwerking met nationaal en internationaal erkende instanties op het gebied van beveiliging en bepantsering.

Door de naadloze inbouw van de speciale beveiligingselementen zijn de kwaliteit van de lak en de corrosiebescherming van hetzelfde niveau als bij andere Mercedes-Benz personenautos. Bovendien kan het onderhoud van de Pullman limousines plaatsvinden bij elke Mercedes-Benz servicedealer ter wereld, een belangrijk element in het serviceconcept.