6 maart 2007
Nissan X-Trail

Nissan X-Trail

Nissan onthult tweede generatie X-Trail in Geneve

6 maart 2007 | Tijdens de Salon van Geneve 2007 presenteert Nissan de vernieuwde X-Trail. De auto heeft een nieuw onderstel, een nieuw vormgegeven carrosserie, een reeks krachtigere en zuinigere motoren en meer ruimte in het interieur.

De compleet nieuw ontwikkelde X-Trail staat op hetzelfde platform als de onlangs geintroduceerde Nissan Qashqai. Het onderstel omvat voorwielophanging met McPherson-veerpoten, met een multilinkconstructie voor de achterwielophanging. Voor het comfort is voor zowel de voor- als achterwielophanging een in rubber opgehangen subframe toegepast.

Ten opzichte van zijn voorganger heeft de nieuwe X-Trail een iets langere wielbasis van 2.630 mm, terwijl de lengte met 175 mm toenam tot 4.630 mm. Deze extra lengte komt vooral ten goede aan de aanzienlijk gegroeide laadruimte. Met een vrijloophoek voor en achter van respectievelijk 28 en 23 graden en een bodemvrijheid van 200 mm kan de nieuwe X-Trail ook in het terrein uit de voeten.

Nissan X-Trail

Het hart van de 4x4-uitrusting van de nieuwe Nissan X-Trail wordt gevormd door de nieuwste versie van de All Mode elektronische vierwielaandrijving, dat de basis vormt voor het hoge koppel en de lage snelheden die nodig zijn om het voertuig ook off-road te kunnen controleren. Het 4x4-i-systeem is uitgevoerd met een draaiknop op de middenconsole, waarmee de bestuurder kan kiezen tussen de Auto-modus en tweewielaandrijving. De eerste zal het meest worden gebruikt. Bij snelheden tot 80 km/uur registreert het systeem voortdurend de stand van de gasklep, het toerental en het koppel, zodat wielspin wordt voorkomen. Tegelijk wordt het koppel afhankelijk van de omstandigheden verdeeld over de voor- en achterwielen. Bij snelheden boven 80 km/uur treedt het systeem in werking op het moment dat wielspin optreedt, waarbij het koppel naar de achterwielen wordt gedirigeerd om de grip te herstellen.

Compleet nieuw aan de ALL MODE 4x4-i-aandrijving zijn de functies DDS en USS, ofwel Downhill Drive Support en Uphill Start Support. De laatste functie werkt volledig automatisch op hellingen steiler dan 10% en assisteert de bestuurder door de remmen vast te houden totdat de auto wegrijdt. Het systeem werkt ook als de auto op een helling achteruit rijdt.

DDS wordt bediend met een schakelaar op de middenconsole en werkt alleen wanneer de sperfunctie van ALL MODE actief is. Deze functie maakt gebruik van het ABS-remsysteem om in een afdaling een constante snelheid van 7 km/uur aan te houden, zodat de bestuurder zich slechts op de rijrichting hoeft te concentreren. Net als USS werkt ook DDS tijdens het achteruitrijden.

Nissan X-Trail

Voor de nieuwe X-TRAIL is een breder motorenpalet beschikbaar dan voor zijn voorganger, met twee benzinemotoren en twee moderne diesels. Slechts één krachtbron een 2,5-liter zestienkleps viercilinder benzinemotor is overgenomen van het voorgaande model, de overige drie motoren zijn volledig nieuw. Daarmee biedt de X-Trail voor het eerst keuze uit twee turbodieselmotoren. Beide zijn afgeleid van de 2,0-liter M1D-krachtbron die werd ontwikkeld met alliantiepartner Renault.

Afhankelijk van de gekozen uitvoering bedraagt het vermogen van de X-Trail met dieselmotor 110 kW (150 pk) of 127 kW (173 pk). Het koppel bedraagt respectievelijk 320 en 360 Nm, waarvan 90 % beschikbaar is bij 1.750 t.p.m. Beide diesels zijn voorzien van een roetfilter om emissies te beperken. Standaard worden de twee dieselmotoren gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Alleen voor de versie met 110 kW is optioneel ook een nieuwe zestrapsautomaat beschikbaar.

De nieuwe benzinemotor is een lichtgewicht aluminium 2,0-liter krachtbron met vier kleppen per cilinder. Deze levert een vermogen van 103 kW (140 pk), met een koppel van 193 Nm. Ook de van de vorige generatie van de X-TRAIL overgenomen 2,5-liter benzinemotor met 124 kW (169 pk) is op een aantal punten verbeterd, met bijvoorbeeld een betere brandstofefficiency en langere onderhoudsintervallen. Beide benzineversies zijn standaard uitgevoerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak, met een moderne CVT-transmissie als mogelijke optie.

Nissan X-Trail

Elke Nissan X-Trail is voortaan standaard voorzien van airconditioning, elektrisch bedienbare ruiten voor en achter en Bluetooth-voorbereiding. Tot de veiligheidsvoorzieningen behoren zij- en raamairbags, ABS en EBD. Op de optielijst staan onder meer xenonkoplampen, dakrails met geintegreerde verlichting en een navigatiesysteem met kleurenscherm en een camera die de bestuurder terzijde staat tijdens het inparkeren.

De nieuwe X-Trail is vanaf deze zomer in Europa leverbaar. De prijzen zijn momenteel nog niet bekend.