7 maart 2007
 

Opel GTC Concept

Opel toont GTC Concept

7 maart 2007 | De wereldpremiere van de GTC Concept (Gran Turismo Coupe) op de 77ste autotentoonstelling van Geneve laat zien hoe de nieuwe designontwerpen van Opel zal ogen in de toekomst.

Een bepalend element van de zijdegrijs gelakte coupe-conceptcar, afgewerkt met matgrijze lak (lengte/ breedte/ hoogte: 4830/1867/1432 millimeter, wielbasis: 2737 mm) is een agressieve voorzijde die zijn prestatiegerichte karakter verraadt, met grote in aluminium afgewerkte verticale luchtinlaatopeningen die de koplampen kruisen.

De trotse voorzijde wordt geaccentueerd door een opvallend, trapeziumvormige radiatorgrille met de typische brede Opel-lijst en Opel-blitz, uitgevoerd in gepolijst aluminium en elegant afgewerkt met een nieuw concept van de Opel-blitz. De vouw in het midden, de kenmerkende verticale aluminium luchtinlaatopeningen en de ver naar buiten geplaatste verticale LED-rijlampen vormen een evenwichtig geheel dat kracht en sterkte uitstraalt. Het persoonlijke design gaat verder met LED-technologie, die een creatieve vormgeving in de koplamp toelaat. 's Nachts zorgt dit element ervoor dat de auto zowel van voor- als achter meteen herkenbaar is aan zijn lichten.

Opel GTC Concept

De designtaal van de voorzijde keert strategisch terug aan de achterzijde van de GTC Concept, met een geintegreerde bies en een Opel-blitz embleem dat op de kenmerkende Opel vouw aan de achterzijde prijkt. De achterspoiler is in de carrosserie geintegreerd om visueel gestalte te geven aan de performance van het model.

De bovenzijde van het dashboard strekt zich over het instrumentenpaneel uit tot de deur, en omsluit zo de inzittenden. Het golvende decor vestigt de aandacht op de oppervlakken van de deur en het instrumentenpaneel en zorgt voor een onvergetelijke omgeving. Het horizontale thema wordt benadrukt door een grote, geintegreerde middenconsole die boven de sierlijst op het dashboard lijkt te zweven, een stijlelement dat doet denken aan een luxe audio-installatie.

Aansluitend bij het kleurenspel van de carrosserie, contrasteren oppervlakken in mat ebbenhout met details in hoogglans pianozwart en elegante aluminium accenten, die het Opel design een nieuwe dimensie geven. Het U-vormige grafische element op het stuurwiel keert terug op de middenconsole en op de versnellingspookknop. Het linkt de bedieningselementen aan elkaar en benadrukt hiermee de rijdynamiek van Opel. De draaiknop van het navigatiesysteem is ergonomisch opgesteld, zodat de bestuurder hem makkelijk kan vinden en bedienen zonder de ogen van de weg af te wenden. De vier sportieve, ronde instrumenten met doorschijnende ringen eromheen hebben achtergrondverlichting in dynamisch rood, ter vervanging van Opels traditionele ambertinten.

Opel GTC Concept

Met 'Flex4' kunnen de rugleuningen van de twee achterstoelen in de coupe-conceptcar door middel van een knop en door sensors gecontroleerd afzonderlijk naar voor verplaatst en tegen de voorzetels gevouwen worden. De afdekking van de bagageruimte wordt daarbij automatisch over de resterende zeteloppervlakken in de vloer getrokken. Zo ontstaat een drie- of tweezitter met een vlakke laadvloer van 1,8 meter lang. De bagageruimte wordt vergroot van 500 liter tot 755 liter (driezitter) of 1020 liter (maximumcapaciteit: tot de taillelijn).

De Opel GTC conceptcar wordt aangedreven door een 220 kW/ 300 pk sterke 2,8-liter V6 turbobenzinemotor met twee variabele nokkenassen, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het maximumkoppel van 400 Nm is beschikbaar van 1850 tot 4500 t/min, en de auto accelereert in ongeveer 6 seconden van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

De kracht van de turbomotor wordt aangedreven door elektronisch gestuurde vierwielaandrijving die volledig geintegreerd is in het adaptieve IDSPlus chassis managementsysteem. Om aandrijfkracht en rijprestaties te optimaliseren, verdeelt een elektronisch gestuurde koppelverdeelinrichting het vermogen naadloos over de voor- en achteras. De regeling brengt meer vermogen naar de achteras nog voor zich tractieverlies kan voordoen, bijvoorbeeld tijdens snelle acceleraties. Een elektronisch gestuurd differentieel op de achteras zorgt voor extra stabiliteit en aandrijfkracht door het koppel in een ideale verhouding te verdelen over de achterwielen.

Opel GTC Concept Opel GTC Concept Opel GTC Concept
 
Websitewww.opel.nl
Deel via