5 maart 2007
Volvo XC70

Volvo XC70

Volvo introduceert nieuwe XC70

5 maart 2007 | De compleet nieuwe Volvo XC70 is de derde generatie van Volvo's cross-country model. Net als de nieuwe V70 biedt hij luxe en een ruimtelijk interieur. Daarbij heeft de nieuwe Volvo XC70 een aantal slimme oplossingen voor extra flexibiliteit en handige functies. De veiligheid staat natuurlijk op het hoogste niveau en de auto bevat ook een primeur van Volvo: geïntegreerde kinderzitjes, met keuze uit twee zithoogten.

"Toen we de nieuwe Volvo XC70 ontwierpen, luidde de doelstelling, net als bij de geheel nieuwe Volvo V70, dat het de veiligste auto in zijn segment moest worden" zegt Ingrid Skogsmo, directeur van het Volvo Cars Veiligheidscentrum.

Volvo XC70

"De XC70 deelt zijn netwerk van interactieve veiligheidssystemen met de Volvo S80. De gepatenteerde structuur van het chassis absorbeert energie op een hoogst efficiente manier. En de veiligheidssystemen in het interieur omvatten de nieuwste generatie airbags en bescherming tegen whiplash. Bovenal introduceren wij een wereldprimeur op het gebied van kindveiligheid".

Om de veiligheid voor kinderen op de achterbank van de nieuwe XC70 te verbeteren, heeft Volvo het Side Impact Protection System (SIPS) verder ontwikkeld met een sterkere zijdelingse structuur, verlengde gordijnairbags en geintegreerde, in hoogte verstelbare kinderkussens. Het in hoogte verstelbare kussen, dat is geïntegreerd in de achterbank, kan op twee hoogtes ingesteld worden, waardoor kinderen van verschillende lengte voldoende hoog kunnen zitten om uit het raam te kijken, en tegelijkertijd de meest effectieve bescherming genieten. De lage instelling is bedoeld voor kinderen met een lengte van 115 tot 140 cm en een gewicht tussen 22 en 36 kg, terwijl de hoge instelling bedoeld is voor kinderen met een lengte van 95 tot 120 cm en een gewicht tussen 15 en 25 kg.

Volvo XC70

Beladen kan gemakkelijker gemaakt worden als wordt gekozen voor de optionele automatische bediening van de bagageklep. De klep wordt geopend door op een knop van de afstandsbediening te drukken, en de rest wordt gedaan door het hydraulische systeem.Om het risico op beknellen van iemands vingers te reduceren, wordt de bagageklep gesloten via een knop op de bagageklep zelf. Er is een breed scala aan bevestigingen verkrijgbaar voor fietsen, kajaks, skis en snowboards, voor voertuigen met en zonder dakrails. Fietsen kunnen ook in de auto vervoerd worden, vergrendeld aan de vloer met een speciale bevestiging.

Net als zijn grotere stalgenoot in de XC-serie, de Volvo XC90, beschikt de nieuwe XC70 over een dwarsgeplaatste aandrijflijn en vierwielaandrijving. Door de motor dwars te plaatsen ontstaat meer ruimte in het motorcompartiment, waardoor het risico wordt verkleind dat de motor in geval van een frontale botsing het passagierscompartiment binnendringt. Het is gelukt de zescilindermotor dwars te plaatsen dankzij zijn extreem compacte formaat en het efficiente ruimtegebruik in het motorcompartiment.

Volvo XC70

De atmosferische zescilinder motor lvert 175 kW (238 pk) en 320 Nm. De motor heeft een kleppenmechanisme met dubbele nokkenasprofielen op de inlaatzijde. Met CPS (Cam Profile Switching wisseling van nokkenasprofiel), zoals het systeem wordt genoemd, kunnen de inlaatkleppen tot twee verschillende hoogten worden gelicht, afhankelijk van het motortoerental en de belasting. Tijdens normaal rijden, met normale gaspedaalbediening en een laag motortoerental, wordt het brandstofverbruik gereduceerd, terwijl er toch voldoende kracht en koppel voorhanden zijn om normaal te kunnen rijden. Bij een sportievere rijstijl, met volle acceleratie en een hoog toerental, is de motor volgens Volvo zeer alert op het gas en krachtig bij zowel hoge als lage toeren.

Als alternatief voor de zescilindermotor kan de nieuwe Volvo XC70 ook geleverd worden met een door Volvo zelf geproduceerde D5 vijfcilinder dieselmotor van de tweede generatie. De krachtigste variant levert 400 Nm koppel en doet dat in een bijzonder breed toerengebied.

Volvo XC70

De motoren in de nieuwe Volvo XC70 zijn gekoppeld aan een zesversnellingsbak, handmatig of automatisch met Geartronic, die ontworpen is om de krachten van deze motoren aan te kunnen. Met Geartronic is het ook mogelijk om handmatig van versnelling te wisselen.

De nieuwe Volvo XC70 kan optioneel geleverd worden met een actief chassis, gebaseerd op Volvos Four-C technologie. Het is een geavanceerd, zelfregelend systeem dat een aantal sensoren gebruikt om het gedrag van het voertuig continu te registreren. De dempers worden in fracties van seconden aangepast aan de actuele rijomstandigheden. Four-C past de instellingen van het chassis aan de snelheid van de auto aan. Hoe hoger de snelheid, des te steviger de demping. Dit zorgt er volgens de ontwerpers voor dat de auto ook bij hoge snelheden goed controleerbaar is.

Volvo XC70

De geheel nieuwe Volvo XC70 is uitgerust met Volvo's vierwielaandrijving (All Wheel Drive AWD). Door gebruik te maken van een elektronisch geregelde, hydraulische koppeling, verdeelt het AWD systeem de kracht zodanig tussen de voor- en achterwielen dat onder alle omstandigheden optimale grip geleverd wordt. Het systeem is ook uitgerust met Instant Traction, dat bliksemsnel de aandrijfkrachten van de voor- naar de achterwielen leidt wanneer het voertuig op een gladde of losse ondergrond terechtkomt.