2 maart 2007
Saab 9-3 Sport Estate

Saab 9-3 Sport Estate

BioPower voor de complete Saab 9-3 range

2 maart 2007 | Saab trekt zijn BioPower-concept door naar de volledige reeks van de 9-3, inclusief de Sport Sedan, Sport Estate en Cabriolet. De Saab 9-5 BioPower is nu al de bestverkochte flex-fuel auto in Europa; de BioPower-uitvoeringen van de 9-3 zorgen voor meer keus op dit gebied.

Alle Saab 9-3 BioPower-modellen zijn verkrijgbaar in de uitvoering Linear en Vector, met een handgeschakelde of automatische transmissie. Met onmiddellijke ingang zijn deze modellen te koop in Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Andere Europese markten volgen later dit jaar.

Saab 9-3 Sport Estate

De nieuwe 1.8t BioPower-motor in de 9-3 levert 17 procent meer vermogen 175 pk (129 kW) tegen 150 pk (111 kW) en 10 procent meer trekkracht (265 tegen 240 Nm op E85-brandstof), die voor 85 procent uit bio-ethanol en voor 15 procent uit benzine bestaat. Voor de 9-3 Sport Sedan betekent dat een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 8,4 seconden. Van 80 naar 120 km/uur in de vijfde versnelling kost 13,9 seconden. Op benzine heeft de 9-3 Sport Sedan daar respectievelijk 9,5 en 15,0 seconden voor nodig.

E85 heeft een hoger octaangetal (104 RON) dan benzine (95 RON). De combinatie van BioPower met turbotechniek laat een hogere compressie en een vroegere ontsteking toe dan met benzine mogelijk is. Dat zorgt voor een hoger vermogen zonder het risico van vroegtijdige verbranding ("pingelen") die de motor kan beschadigen.

Saab 9-3 Sport Estate

Het Trionic 8 32-bit motormanagementsysteem van Saab regelt de stand van de gasklep, het moment van ontsteking, de toevoer van brandstof, de luchtmassa en de turbodruk. Het is software die zichzelf herprogrammeert om te kunnen omgaan met het andere ontstekingstijdstip en het brandstof-luchtmengsel die nodig zijn voor het verbranden van E85. De enige modificaties aan de motor zelf zijn de duurzamere kleppen en klepzittingen. Ook het brandstofsysteem, inclusief de tank, pomp, leidingen en verbindingsstukken, is aangepast met materialen die bestand zijn tegen bio-ethanol.

Bio-ethanol wordt geproduceerd uit een uiteenlopend assortiment van agrarische gewassen en biomassa. In tegenstelling tot benzine leidt verbranding van bio-ethanol niet tot een significante toename van CO2 in de atmosfeer. CO2 is het broeikasgas dat het meest bijdraagt aan klimaatverandering. De uitstoot van CO2 van een Saab BioPower-motor is namelijk in balans met de hoeveelheid CO2 die aan de atmosfeer is onttrokken door de gewassen die in ethanol zijn omgezet. Bio-ethanol is als E85 in toenemende mate verkrijgbaar in Europa.