27 november 2002
 

Renault Vel Satis

vijf sterren bij euro-ncap crashtest voor renault megane ii en vel satis

27 november 2002 | De meest recente testresultaten van de onafhankelijke organisatie Euro-NCAP bewijzen dat Renault onomstotelijk Best in Class is op het gebied van veiligheid. Na de Laguna treden nu ook de Megane II en de Vel Satis toe tot de kleine club van auto's die de maximale score van 5 sterren hebben behaald. Bovendien hebben ze het privilege stuk voor stuk de veiligste in de respectievelijke marktsegmenten te zijn.

Met de bekendmaking van de resultaten van de nieuwe reeks crashtests bevestigt Euro-NCAP de leidende rol van Renault op het gebied van veiligheid. Met een score van 33.12 punten / 371 is de Vel Satis de veiligste hatchback in de topklasse. Met een score van 33.10 punten / 372 is de Megane de eerste auto uit het M1-segment die deze prestatie heeft geleverd. Doordat er tijdens de crashtest geen onderdelen zijn binnengedrongen, is het interieur na afloop van de crashtest volledig intact gebleven.

De constructie van de Vel Satis bestaat uit zeer sterk staal met een hoge elasticiteitsgrens die tot 2,5 keer hoger is dan die van traditionele staalsoorten. De voorste en achterste dwarsbalken van zeer sterk staal absorberen tijdens een frontale aanrijding een groot gedeelte van de kinetische energie om de inzittenden een optimale bescherming te bieden. De mechanische componenten in het voorste gedeelte van de auto zijn zo gemonteerd dat ze over elkaar heen schuiven, waardoor ze een actieve rol spelen bij de voorgeprogrammeerde vervorming van de constructie. Bij een zijdelingse aanrijding absorbeert en verdeelt een profiel in de aluminium zijportieren van de Vel Satis, de energie over de voor-, midden- en zijstijlen. De middenstijlen zijn verstevigd met stalen versterkingen tot 4,3 mm dik.

Renault Vel Satis

Ook bij de constructie van de Megane II is intensief onderzoek gedaan naar het creeren van een overlevingsruimte in het geval van een aanrijding. Deze constructie bestaat uit innovatieve materialen, waarvan 2% zeer hoge sterkte staal (ZHSS) met een zeer hoge elasticiteitsgrens en 10% hoge sterkte staal (HSS). Bij een frontale aanrijding leidt de constructie van de Megane de krachten langs drie kanten weg. De mechanische componenten zijn zo gemaakt dat ze over elkaar heen schuiven tijdens de aanrijding en tevens de energie absorberen. Om de inzittenden te beschermen bij zijdelingse aanrijdingen is de Megane uitgerust met een stijve middenstijl met voorgeprogrammeerde buigzones. Deze vervormingsfunctie beschermt de inzittende door deze op te vangen tegen de padding (schuimvulling) in het portierpaneel en doordat de indringing in het interieur wordt beperkt. De zijkanten van de auto worden bovendien beschermd doordat de middenstijl en de daktoog twee keer zo dik zijn gemaakt. Verder worden daar nog aan toegevoegd een verstevigde kooi in het middengedeelte en dwarsbalken in de portieren.

Voor wat betreft de fixering van de inzittenden hebben de crashtest dummies van Euro-NCAP aangegeven dat de passagier en de bestuurder van de Megane II en de Vel Satis zeer goed worden beschermd. Zo waren de poppen voornamelijk groen (= zeer goede bescherming) voor het hoofd en de onderste ledematen en geel (= goede bescherming) voor de borstkas. De twee auto's zijn uitgerust met de derde generatie SRP-systemen, die voor het eerst werden gemonteerd in de Laguna: adaptieve airbags voor met twee volumes die zich aanpassen aan de intensiteit van de aanrijding in combinatie met veiligheidsgordels met spankrachtbegrenzers -geijkt op 400 kg voor de voorste zitplaatsen- en dubbele gordelspanners voor de bestuurdersplaats en de voorste passagiersplaats.