26 februari 2007
Audi A5

Audi A5

Audi A5 debuteert in Geneve

26 februari 2007 | Op de autotentoonstelling van Geneve introduceert Audi de A5. De nieuwe Audi A5 en S5 kunnen vanaf april worden besteld de eerste afleveringen staan voor juli dit jaar gepland. De prijzen worden binnenkort bekendgemaakt.

De inspiratie voor de lijnen van de Audi A5 komt van de Nuvolari quattro concept car uit 2003. De 4,63 meter lange A5 dankt zijn sportieve silhouet aan de grote spoorbreedte, de lange wielbasis, de korte overhang voor en aan de lange, vloeiende daklijn. Van voren is de A5 te herkennen aan de karakteristieke Audi single frame grille, maar ook aan de in de lichtunits geintegreerde LED-verlichting (alleen in combinatie met Xenon plus). Aan de achterzijde zorgen de krachtige achterlichtunits voor extra sportieve flair. De eveneens in Geneve debuterende S5 onderscheidt zich van de A5 door onder andere de specifieke S-grille, sportieve bumpers, grotere luchtinlaten en 18 inch wielen.

Audi A5

Alle diesel- en benzinemotoren die voor de Audi A5 en S5 beschikbaar zijn, hebben directe brandstofinspuiting. Het benzinegamma begint met de compleet nieuwe 1.8 TFSI, die directe inspuiting koppelt aan turbotechnologie en zodoende goed is voor een vermogen van 125 kW/170 pk. De A5 is daarnaast leverbaar als 3.2 FSI, eveneens met standaard zesversnellingsbak. De V6 van dit model levert 195 kW/265 pk en een koppel van 330 Nm (beschikbaar tussen 3.000-5.000 t/min). Daarmee accelereert de A5 in 6,1 seconden van 0-100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd). De A5 3.2 FSI is ook leverbaar met de achttraps multitronic automatische versnellingsbak. De Audi S5 beschikt over een V8 FSI in combinatie met quattro-aandrijving. De V8 is goed voor 260 kW/354 pk en een koppel van 440 Nm bij 3.500 t/min. Deze cijfers vertalen zich op de weg onder meer in een 0-100 in 5,1 seconden.

Voor de A5 zijn ook twee V6 TDI-motoren beschikbaar. De 2.7 (standaard met comfortabele multitronic-versnellingsbak en voorwielaandrijving) levert 140 kW/190 pk en zorgt daarmee voor een top van 232 km/h, een sprint van 0-100 km/h in 7,6 seconden en een verbruik van 6,7 l/100 km. De 3.0 TDI is ingrijpend vernieuwd; dat leidt onder meer tot een vermogen van 176 kW/240 pk en een koppel van 500 Nm. De topsnelheid bedraagt 250 km/h en de spint van 0-100 km/h kost 5,9 seconden. Dat bij een verbruik van 7,2 l/100 km. Beide dieselmodellen zijn standaard uitgevoerd met een dieselroetfilter.

Audi A5

Het sportieve weggedrag van de A5 is al af te lezen uit zijn uiterlijk met grote spoorbreedte, lange wielbasis en korte overhangen. Daarbij beschikt de A5 over een onderstel met onafhankelijke multilink-ophanging voor in combinatie met een nieuwe rack and pinion-stuurinrichting. Achter claimt de meervoudig geleide ophanging met trapeziumvormige elementen een combinatie van comfort en stabiliteit. Zowel voor als achter zijn de belangrijkste ophangingscomponenten uitgevoerd in gewichtsbesparend aluminium. Alle modellen beschikken standaard over een elektromechanische handrem. Audi hold assist, dat terugrollen op een helling voorkomt, is optioneel.

De basisversie heeft 17-inch lichtmetalen wielen, een automatische airconditioning, het MMI informatie- en bedieningscentrum en een audiosysteem met CD-speler en separaat display. Elke A5/S5 is aan iedere persoonlijke smaak aan te passen. De optielijst vermeldt onder meer adaptieve koplampen, keyless entry-/startsystem, een airconditioning met drie klimaatzones, een achteruitrijdcamera en een panoramisch kanteldak. Een bijzondere vermelding krijgt het infotainment systeem van Bang en Olufsen sound system met 14 speakers voor surround sound. Daarnaast behoren een DVD-navigatiesysteem en een digitale radio- en TV-ontvanger tot de mogelijkheden. Eind 2007 komt nog het S line sportpakket beschikbaar met onder andere een sportonderstel, specifieke bumpers, sportstoelen, een sportstuur en diverse onderdelen die zijn afgewerkt met geperforeerd leer.