26 februari 2007
 

Auto-export

2006 goed jaar voor export gebruikte voertuigen

26 februari 2007 | Ondanks een lichte daling was 2006 een goed jaar voor de voertuigexport. In 2006 werden 299.375 kentekens van personen- en bedrijfsauto's, motor- en bromfietsen, aanhangers en opleggers in het RDW-kentekenregister aangemeld voor export. Dit is een daling van 2,1 procent (6430 kentekens) ten opzichte van het recordjaar 2005. Afgezet tegen de grote stijging van de export in 2005 met 13,3 procent is er slechts sprake van een lichte daling.

De grote stijging van 2005 werd veroorzaakt door de export van bedrijfswagens. Door de invoering van BPM op grijskentekenauto's, een maatregel die op 1 juli 2005 inging, werden de lichte bedrijfswagens oninteressant voor de Nederlandse particulier en daalden daardoor sterk in waarde. Door deze waardedaling en een groter occasionaanbod van grijze kentekens werden deze voertuigen veel interessanter voor de buitenlandse koper. Dat effect is nu voorbij en verklaart de daling in 2006 van de lichte bedrijfswagens met 18867 stuks (21%). Deze daling wordt bijna goed gemaakt door stijging van de export van de overige voertuigsoorten.

Als gevolg van de populaire lichte bedrijfswagen in 2005 daalde de export van personenauto's. Nu dat effect weg is, laat de export van personenauto's weer een stijging zien (+6279 stuks, 3,5%). De export van zware bedrijfsauto's groeide met 1217 stuks (7,5%) naar 17503. Ook de export van motorfietsen zit in de lift. Met een stijging van 453 stuks (6,9%) steeg de export afgelopen jaar naar 7056 motorfietsen.

De populariteit van Nederlandse caravans bij buitenlanders kopers is wederom gegroeid, dit blijkt uit de export van de gekentekende aanhangers waarbinnen de caravans het belangrijkste aandeel hebben. Met een stijging van 2840 stuks (32,7%) kwamen de geëxporteerde gekentekende aanhangers op 11532 stuks. De exportgroei voor de opleggers kwam uit op 17,1%. De totale opleggerexport komt daarmee op 7403 stuks.

In de top vijf van meest geëxporteerde merken personenauto's hebben zich geen verschuivingen voorgedaan. De personenauto's van Opel (13,6%), Volkswagen (12,0%), Toyota (10,4%), Ford (6,9%) en Mercedes-Benz (6,6%) voeren de lijst aan. Ook de top vijf van exportlanden is onveranderd, de meeste voertuigen gaan nog steeds naar Polen, Oekraïne, Wit-Rusland, Litouwen en Tsjechië. Wel dient te worden opgemerkt dat het land van bestemming van een voertuig niet wordt geregistreerd in het kentekenregister. De lijst van populairste exportlanden is daarom gebaseerd op de door VWE geregistreerde exportaanmeldingen.

De exportverwachtingen voor 2007 zijn gunstig. De nieuwe regeling voor BPM-teruggave bij export van een voertuig gekentekend na 15-10-2006 en geëxporteerd na 31-1-2007 kan gaan zorgen voor een toename van de export van jonge occasions. Door toetreding van Roemenië en Bulgarije tot de Europese Unie per 1 januari van dit jaar, is het voor inwoners uit deze landen eenvoudiger en goedkoper om in West-Europa een occasion te kopen. Bij de vorige uitbreiding van de Europese Unie op 1 mei 2004 nam de groei van de export een enorme vlucht omdat het toen voor landen als Polen, Litouwen en Tsjechië aantrekkelijker werd om een auto te kopen in Nederland.

 
Websitewww.vwe.nl
Deel via