25 november 2002
 

Audi TT (1998 - 2006)

audi introduceert tt 3.2 met automatische sporttransmissie

25 november 2002 | Audi presenteert de TT Coupe met een 3,2-liter zescilindermotor en een volledig nieuwe transmissietechniek. Juist de combinatie van de koppelsterke 3,2-liter motor met een vermogen van 250 pk en de sporttransmissie accentueert volgens Audi op unieke wijze de kwaliteiten van de vierwielaangedreven TT.

Met de Direct-Shift-Gear (DSG) is het volgens Audi gelukt om alle voordelen van een conventionele handgeschakelde zesversnellingsbak te combineren met de kwaliteiten van een moderne automatische transmissie. "De bestuurder profiteert zo van enorme souplesse, sportiviteit en rijplezier, maar ook van een aangenaam brandstofverbruik. Andere aspecten zijn een comfortabele bediening en een harmonieuze acceleratie, zonder onderbreking van trekkracht", aldus Audi. De krachtbron is een 3,2-liter V6-motor. Met zijn blokhoek van 15 graden heeft hij compacte afmetingen en is daarmee geschikt voor een inbouwpositie dwars op de rijrichting. Andere details, zoals de continu verstelbare in- en uitlaatnokkenassen en het omschakelbare inlaatspruitstuk verschaffen de zescilinder voordelen voor wat betreft koppel, vermogen en lage emissies. Met name op dit gebied werden voor de toepassing van de motor in de TT opnieuw veel details geoptimaliseerd om het maximum vermogen en het koppelverloop nog verder te verbeteren. De 3.2 levert voortaan 184 kW/250 pk en biedt een breed koppelniveau, met een maximum waarde van 320 Nm tussen 2.800 en 3.200 t/min. Voor de acceleratie van 0-100 km/h heeft de Audi TT 6,4 seconden nodig; de topsnelheid wordt bij 250 km/h begrensd. Het gemiddelde verbruik bedraagt 9,8 liter per 100 kilometer (voorlopige waarden).

Audi TT (1998 - 2006)

Ook aan de buitenzijde demonstreert het nieuwe topmodel van het TT-programma zijn dynamiek. Belangrijke modificaties ten opzichte van de andere TT-modellen zijn de andere achterspoiler en de voorspoiler met grotere luchtinlaten en zijdelingse kieuwen. Met de grotere achterspoiler wordt in verband met de hogere prestaties van de TT 3.2 quattro de opwaartse kracht aan de achteras verder gereduceerd. De voorspoiler is in verband met de grotere behoefte aan koellucht voorzien van grotere luchtinlaten, zonder dat de aerodynamische eigenschappen zijn veranderd. De luchtweerstand blijft met een Cw-waarde van 0,32 gelijk. Daarnaast is de de TT 3.2 quattro standaard uitgerust met Xenon-koplampen met automatische lichthoogteregeling, alsmede met titaniumkleurige koplamppanelen. In het interieur onderscheidt hij zich met de vast aan het stuur bevestigde schakelpeddels, de in gepolijst aluminium uitgevoerde schakelcoulisse en een instrumentenpaneel, waarvan de schaalverdeling van de snelheidsmeter loopt tot 280 km/h.

De Audi TT 3.2 quattro wordt medio 2003 op de Nederlandse markt worden gebracht. De prijzen zijn nog niet bekend.