14 februari 2007
 

Ford C-MAX

Ford toont vernieuwde C-MAX in Geneve

14 februari 2007 | De vijfzits familieauto van Ford heeft voor 2007 niet alleen een dynamisch nieuw uiterlijk gekregen. Het interieur en het exterieur zijn voorzien van een aantal nieuwe voorzieningen.

Het exterieur en het interieur zijn ingrijpend gewijzigd en met name de voorkant heeft dankzij de "Kinetic designtaal" een ware metamorfose ondergaan. Bij deze nieuwe design vorm van Ford worden strakke lijnen gecombineerd met krachtige, vloeiende vormen die, ook als de auto stilstaat, een gevoel oproepen van energie in beweging.

Ford C-MAX

Wanneer er voor Bi-Xenon-lampen is gekozen, loopt langs de bovenrand van de lamp een opvallende lichtstrip die de conventionele lampjes van de parkeerlichten vervangt. In de nieuwe achterlichten is gebruikgemaakt van LED's met een duidelijk grafisch patroon van puntjes dat, wanneer de lichten zijn ontstoken, de Ford C-MAX vanaf een afstand direct herkenbaar maken.

Eveneens nieuw voor de C-MAX is een optioneel glazen panoramadak dat maakt dat het interieur ruimer lijkt. Het glas is donker getint om schittering te voorkomen. Aan de binnenkant zijn jaloezieen aangebracht om indien gewenst voor schaduw en privacy te zorgen. Het panoramadak is voorzien van een hittereflecterende 'Solar Reflect'-coating die bijdraagt tot de veiligheid van de inzittenden en zorgt voor een comfortabel klimaat in de auto.

Ford C-MAX

De alfanumerieke informatie die in rood op het instrumentencluster verschijnt, de rode verlichting van schakelaars en meters, maar ook de optionele DEATC (Dual Electronic Automatic Temperature Control) en de grote verscheidenheid van interne infotainmentsystemen worden in dezelfde elegante stijl weergegeven als in de S-MAX. Voor de C-MAX is een aantal optionele Sony in-car entertainmentsystemen beschikbaar die dankzij hun ontwerp probleemloos in de nieuwe middenconsole passen. Deze entertainmentsystemen zijn leverbaar met cd-speler of geïntegreerde wisselaar voor 6 cd's. In de middenconsole is nu standaard een 3,5 mm AUX-aansluiting aangebracht waarop draagbare externe audioapparatuur kan worden aangesloten.

Het spoor van de nieuwe C-MAX is met 5 mm verbreed. Actieve veiligheidsvoorzieningen op de C-MAX zijn onder andere ABS, EBD, EBA en optioneel ESP. Samen vormen zij een systeem dat bestuurders meer veiligheid biedt in kritieke situaties. Nieuw op de C-MAX is AFS (Adaptive Front lighting System), een veiligheidsvoorziening die efficienter gebruikmaakt van lichtenergie en voor een beter zicht zorgt bij het nemen van een bocht. AFS is leverbaar met conventionele halogeenlampen die meedraaien bij het nemen van een bocht en zo de weg beter verlichten. Afhankelijk van de stuurhoek en de rijsnelheid, zwenken de lichtbundels licht mee in de rijrichting.