14 februari 2007
Ford Mondeo

Ford Mondeo

Nieuwe Ford Mondeo debuteert in Geneve

14 februari 2007 | De nieuwe Ford Mondeo belichaamt niet alleen de 'kinetic designtaal' van Ford, de auto omvat ook een aantal nieuwe technische voorzieningen die voor het eerst in een Ford zijn toegepast. Als uitgangspunt hebben de bewezen sterke punten van de Mondeo gediend, in het bijzonder de rijdynamiek.

De Mondeo kent drie verschillende carrosserieen, die in de zomer van 2007 in geheel Europa zullen worden geintroduceerd. Elk carrosserietype telt drie aparte uitvoeringen: de Trend, de Titanium en de Ghia. Hierbij vertegenwoordigt de Ghia "klassieke luxe" met een interieur dat veel chromen en houten elementen kent. De Titanium moet klanten aanspreken die op zoek zijn naar een eigentijdser 'techno'-uitstraling die het resultaat is van metalen interieurelementen, het standaard Ford Convers+ HMI-systeem en blauw glas.

Ford Mondeo

De nieuwe Mondeo bevat de belangrijkste elementen van de Ford "kinetic designtaal" en brengt deze taal en de achterliggende filosofie zo op een hoger plan. Het concept van kinetic design heeft geresulteerd in een gestroomlijnd en dynamisch ontwerp waaruit "energie in beweging" spreekt. Wat direct opvalt, is de voorkantvan de nieuwe Mondeo die wordt gekarakteriseerd door de trapezoide vormige benedengrille, een element uit de "kinetic designtaal" dat steeds meer wordt gezien als het nieuwe gezicht van Ford en die al duidelijk aanwezig is op een een aantal recente modellen, waaronder de S-MAX en de vernieuwde Ford C-MAX.

De "kinetic designtaal" die is toegepast bij het exterieur van de nieuwe Mondeo, klinkt ook door in het interieur. Voor het optimaliseren van het interieurpakket en het zicht op de weg, heeft Ford eerst een nieuw CAVE-systeem ontworpen. CAVE staat voor Computer Aided Virtual Engineering en de Mondeo is de eerste auto waarop Ford dit systeem heeft toegepast. Met CAVE wordt door middel van een combinatie van computers en projectoren een virtueel interieur op ware grootte gecreeerd. Met een speciaal voor dit doel ontworpen opstelling wordt een echte autostoel in de voor de bestuurder juiste positie gezet. De bestuurder kan vervolgens beoordelen of het zicht goed is en of hij makkelijk bij het stuur en de belangrijke bedieningselementen kan.

Ford Mondeo

Een primeur voor de nieuwe Mondeo Ghia en Titanium: de B-stijlen zijn voorzien van extra ventilatieopeningen die het interieurcomfort verhogen en voor een betere ontwaseming zorgen. Alle nieuwe Mondeo-uitvoeringen zijn standaard uitgerust met DEATC (Dual Electronic Automatic Temperature Control). Met het DEATC-systeem kunnen bestuurder en bijrijder voor hun eigen positie afzonderlijk de temperatuur instellen. Aan de achterzijde van het doorlopende middenconsole bevindt zich een 12-voltsstopcontact waarmee achterpassagiers tijdens de rit elektrische apparaten kunnen opladen of gebruiken. Voor passagiers achterin is optioneel achterbankverwarming beschikbaar.

De nieuwe Mondeo is leverbaar met een groot aantal benzine- en dieselmotoren, met als hoogtepunt de 220 pk (162 kW) Duratec 5-cilinder benzinemotor die ook leverbaar is in de Ford S-MAX. Deze motor is gebaseerd op die van de sportieve Ford Focus ST. Later dit jaar wordt de reeks uitgebreid met een nieuwe 2.3-liter Duratec HE 161 pk (119 kW) 4-cilinder benzinemotor en een nieuwe Durashift 6-traps automatische tranmissie met een Sport-stand die bij hogere toerentallen schakelt. In Nederland zijn de volgende combinaties van motoren en tranmissie mogelijk:

  • 1.8-liter Duratorq TDCi 125 pk (92 kW) commonrail turbodieselmotor met een handgeschakelde 6-versnellingsbak.
  • 2.0-liter Duratorq TDCi 130 pk (96 kW) commonrail turbodieselmotor, met een Durashift 6-traps automatische transmissie en een coated DPF (Diesel Particulate Filter).
  • 2.0-liter Duratorq TDCi 140 pk (105 kW) commonrail turbodieselmotor, met een handgeschakelde 6-versnellingsbak een coated DPF (Diesel Particulate Filter).
  • 1.6-liter Duratec Ti-VCT 125 pk (92 kW) benzinemotor met een handgeschakelde 5-versnellingsbak.
  • 2.0-liter Duratec HE 145 pk (107 kW) benzinemotor met Durashift handgeschakelde 5-versnellingsbak.
  • Een nieuwe 2.3-liter Duratec HE 161 pk (119 kW) 4-cilinder benzinemotor met Durashift 6-traps automatische transmissie. Deze wordt later dit jaar leverbaar.
  • De top van de reeks wordt gevormd door de zeer potente 2.5-liter Duratec 5-cilinder 220 pk (162 kW) benzinemotor met Durashift handgeschakelde 6-versnellingsbak.
Ford Mondeo

De line-up en prijsstrategie van de nieuwe Mondeo zijn eenvoudig. De vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback hebben dezelfde prijs. De vanaf- en meerprijzen (onder voorbehoud van wijzigingen in de energie-labels) incl. BTW en BPM zijn:

  • Ford Mondeo Trend 1.6 125 pk benzine vanaf € 26.925,-
  • Ford Mondeo Trend 1.8 TDCi 125pk diesel vanaf € 31.625,-
  • Meerprijs Ghia of Titanium boven Trend € 1.250,-
  • Meerprijs X-Pack voor Ghia en Titanium € 2.215,-
  • Meerprijs Wagon € 1.400,-

De nieuwe Ford Mondeo wordt geproduceerd in Genk. De productie van de drie carrosserietypen van de Mondeo in deze Belgische fabriek, waar de S-MAX en de nieuwe Galaxy al worden gebouwd, betekent voor Ford de voltooiing van een investering van 715 miljoen euro. Bij de productie van de nieuwe Mondeo wordt een belangrijke nieuwe technologie toegepast: lasersolderen. Volgens de conventionele methode worden de zijkanten en het dakpaneel van een auto aan elkaar gelast. De verbinding die hierbij ontstaat, wordt daarna weggewerkt met een plastic afwerking. Met lasersolderen worden het dak en de zijkanten zo met elkaar verbonden dat er geen verbindingsnaad zichtbaar is, wat de uitstraling van kwaliteit versterkt.