5 februari 2007
 

Honda Small Hybrid Sports Concept

Honda toont kleine hybride in Geneve

5 februari 2007 | Honda pakt op de Autosalon van Geneve uit met de Small Hybrid Sports Concept, de voorloper van een toekomstig hybridemodel. Ook beleeft de FCX Concept met brandstofcel zijn Europese debuut in Geneve en laat Honda er een dieselmotor van de nieuwe generatie zien die aan de strengste milieueisen ter wereld voldoet.

De Honda Small Hybrid Sports Concept is een toekomstvisie op een nieuwe hybride van Honda. De conceptauto moet een combinatie van hybridetechniek en sportieve, plezierige rijeigenschappen worden. Honda R&D Europe in het Duitse Offenbach zorgde voor het ontwerp van de Small Hybrid Sports Concept. De auto is de uitwerking van het idee voor een compacte sportauto met daarbij passende rijeigenschappen die desondanks een lage impact heeft op het milieu.

Voor het eerst is de Honda FCX Concept in Europa te zien. Dit studiemodel, dat echt kan rijden, is voorzien van Honda's nieuw ontwikkelde, compacte en efficiente FC Stack-brandstofcel. Daaromheen is een carrosserie met een korte neus, lange vloer en lage bodemvrijheid ontworpen. De cabine is ruim en comfortabel, de styling futuristisch.

Honda Small Hybrid Sports Concept

Ten opzichte van eerdere Honda's met brandstofcel zijn belangrijke vorderingen op het gebied van vermogen en milieuvriendelijkheid geboekt. De FCX Concept levert voldoende prestaties voor dagelijks gebruik en heeft een actieradius van 570 kilometer (in LA4-modus). De topsnelheid is begrensd op 160 kilometer per uur. In 2008 start Honda in Japan en in de VS met beperkte levering van deze totaal nieuwe auto met brandstofcel die is gebaseerd op de FCX Concept.

Een ander voorbeeld van nieuwe techniek van Honda in Geneve is een volgende generatie dieselmotor. Deze is uitgerust met een katalysator die de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) zodanig terugdringt dat de dieselmotor voldoet aan de strenge eisen die het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) heeft vastgesteld. De katalysator omvat een systeem dat de eigenschappen van ammonia gebruikt om stikstofoxiden (NOx) om te zetten in onschadelijke stikstoffen (N2) en zuurstoffen (O2). Bestaande Selective Catalytic Reduction-systemen (SCR) maken gebruik van ureum, terwijl Honda's techniek de ammonia gebruikt die in de katalysator wordt gevormd. Honda introduceert de nieuwe dieselmotor binnen drie jaar.

Honda Small Hybrid Sports Concept
 
Websitewww.honda.nl
Deel via