1 februari 2007
Fiat Bravo

Fiat Bravo

Fiat introduceert nieuwe Bravo

1 februari 2007 | Na een kleine zes jaar maakt de naam Bravo een comeback bij Fiat. Met een lengte van 434 centimeter, een breedte van 179 centimeter en een hoogte van 149 centimeter blaast de Bravo zijn deuntje mee in het belangrijkste segment van de Europese autowereld, waar zowel particuliere- als zakelijke rijders in beeld komen.

Voor de Bravo zijn geheel nieuwe motoren ontwikkeld. Dat begint met twee T-JETs met een vermogen van respectievelijk 120 pk en 150 pk. Beide leveren een maximale trekkracht van 206 Nm. Fiat geeft extra diepgang middels een op het dashboard geplaatste schakelaar. Met een druk op deze knop kan bij de sterkste motor extra trekkracht bij een hoger toerental worden opgeroepen (230 Nm bij 3.000 toeren). De T-JETs komen iets later dan de derde benzinekrachtbron: een aangepaste versie van de bestaande 90 pk 1.4 liter 16V. De Bravo is er tevens met een keuze uit de MultiJet common rail turbodiesel 1.9 met 120 pk en de 1.9 16V versie met 150 pk.

Fiat Bravo

Een opgewaardeerde nieuwe generatie van de standaard ondersteltechniek (McPherson veerbenen voor en een semi-onafhankelijk werkende torsieas achter) belooft een verbeterde wegligging. De draaicirkel bedraagt 10,5 meter. Alle uitvoeringen beschikken rondom over schijfremmen waarvan de voorste inwendig geventileerd zijn. Het formaat van de schijven is telkens aangepast aan de betreffende uitvoering. De ABS antiblokkeertechniek wordt gecombineerd met EBD elektronisch geregelde remkrachtverdeling die ook in bochten een goede remwerking garandeert.

De Bravo is leverbaar met zeven airbags, inclusief een die de onderbenen van de bestuurder extra beschermt. Zogenaamde Airbag Smart 2-techniek past de werking van de airbags aan de kracht van de aanrijding aan. Weer andere sensoren in de neus (ECS) registeren de klap zo vroegtijdig, dat de airbags veel eerder en beter gecontroleerd ontplooien en sturen alleen de airbags aan die -gezien de richting van de optredende krachten- een nuttige functie hebben.

Fiat Bravo

Naast Blue & Me levert Fiat voor de Bravo Blue & Me Nav. Zoals de naam aangeeft, wordt daarbij ook navigatietechnologie in de techniek geïntegreerd. Daarbij blijven de handsfree en voicecontrol telefoon- en muziekfuncties gehouden, inclusief Bluetooth. Door gebruik te maken van grote delen van de bestaande autocomputertechniek van de eerste generatie Blue & Me, wordt het daarnaast mogelijk de navigatiefunctie met pictogrammen in een beeldscherm toe te voegen. Bovendien leest Blue & Me Nav de kaartinformatie van een USB stick, zodat het geheel sneller werkt en geen geluiden van een zoekende CD hoorbaar zijn. Tevens biedt Blue&Me Nav toegang tot een aantal telematica services, zoals SOS ondersteuning.

Er is keus uit twee radio's, links en rechts gescheiden instelbare klimaatregeling, een 1,24 m groot panoramisch zonnedak waarvan de voorste helft open kan, een tweedelige zonwering onder dat zonnedak, cruise control, regensensor, parkeerhulp, bandendruk bewaking, een Nederlandstalig multifunctie-display met persoonlijke instellingen en mistlampen met geïntegreerde bocht-verlichtingstechniek.

Fiat Bravo

De Fiat Bravo wordt geproduceerd in de Piedimonte S. Germano fabriek in Frosinone, waar 3.500 werknemers gemiddeld zo'n 120.000 Bravo's per jaar verwachten te bouwen. Die zullen niet alleen in Europa, maar in 55 landen verdeeld over de hele wereld worden verkocht.