31 januari 2007
Opel GT

Opel GT

Opel introduceert nieuwe GT

31 januari 2007 | Opel introduceert een geheel nieuwe versie van de klassieke GT. Zoals het een roadster betaamt, heeft hij een krachtige motor in het vooronder, achterwielaandrijving, een cockpit met sportieve instrumenten en een op maat gemaakte stoffen kap. Voor 39.450 euro hebben klanten de beschikking over een hightech turbomotor met 264 pk en directe benzine-injectie. De sprint van 0 naar 100 km/u wordt in minder dan zes seconden geklaard.

De combinatie van scherpe lijnen en strakke oppervlakken geeft de nieuwe Opel GT een zuivere, dynamische look. Zijn krachtige voorpartij wordt gedomineerd door de uitgesproken boog van de flanken, de stoere chroomlat met geintegreerd Opel-logo, de lange motorkap met typische middenvouw, de chroomomrande luchtinlaten en de krachtige 3D-koplampen onder helder afdekglas die tot ver op de flanken doorlopen. De GT onderscheidt zich ook door uitgesproken sportieve kenmerken zoals de lange luchtroosters in de motorkap, de groeven in de flanken met hun dynamische, Opel-typische horizontale contouren (zoals op de Antara), de dubbele uitlaat en de twee bogen achter de hoofdsteunen, die naar de roadster- en autosportgeschiedenis verwijzen. De nieuwe 18" lichtmetalen wielen met vijf spaken vullen de wielkasten en benadrukken het roadsterkarakter, net zoals de stoffen kap die volledig onder een afdekking verdwijnt.

Opel GT

De in de lengterichting voorin geplaatste motor met 264 pk doet een beroep op een turbo en directe benzine-injectie en stuwt de roadster vanuit stilstand in 5,7 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van ongeveer 230 km/u. Voorzieningen zoals de directe benzine-injectie, de twin-scroll turbo met interkoeler, de dubbele nokkenastiming en de twee tegengesteld roterende balansassen vormen de basis voor de prestatiecijfers van de 1.998 cc grote viercilinder.

Het maximumvermogen van 194 kW/264 pk bij 5.300 t/min en het hoge koppel van 353 Nm tussen 2.500 en 5.000 t/min zorgen in alle omstandigheden voor een overvloed aan kracht. De GT verbruikt gemiddeld 9,2 liter euro loodvrij per 100 kilometer. De volledig aluminium ECOTEC motor, die werd ontwikkeld door GM Powertrain-ingenieurs aan beide zijden van de Atlantische oceaan, is gebaseerd op de 2,2-liter benzinemotor met directe injectie die sinds 2004 de Vectra aandrijft en op de 2.0 turbo met inductie die in de lente van 2003 debuteerde in de Vectra GTS.

Opel GT

Voor de Opel GT ontwierpen de ingenieurs een klassieke, sportieve configuratie op basis van een stijf chassis, brede sporen (voor/achter: 1.543/1.561 mm) en een lange wielbasis van 2.415 mm. De vier wielen zijn opgehangen aan dubbele draagarmen van gesmeed aluminium, het zwaartepunt ligt erg laag en de gewichtsverdeling van 51/49 procent (voor/achter) is ideaal. Een handgeschakelde vijfversnellingsbak met sportieve, korte spreiding en sperdifferentieel brengt het vermogen over naar de wielen. Een koppelbalk tussen de transmissie en de achteras onderdrukt reacties op acceleraties/vertragingen.

Terwijl de schijfremmen op alle wielen, ABS, Traction Controle (TC) en het Elektronische Stabiliteit Programma(ESP) de veiligheid controleren, kan de bestuurder het niveau van en het gebruik van TC zelf controleren. Beide systemen zijn volledig actief na ontsteking, met de instelling die rijplezier versterkt maar ook de auto stabiel houdt binnen de fysieke grenzen. Bij de aanraking van de ESP knop in het dashboard, is het Traction Controle Systeem (TC) uitgeschakeld, maar het ESP blijft actief en grijpt in zodra de slingerhoek bepaalde drempels overschrijdt. Twee maal kort de ESP knop bedienen verandert de kalibrering in een meer sportievere modus en hiermee zal het TC systeem deactiveren. Het opnieuw bedienen van de ESP knop voor tien seconden tot het symbool "ESP uit" verschijnt, deactiveert het ESP en het TC systeem volledig. Een korte druk op de knop in elk bestand zet beide systemen(ESP en TC) weer in hun normale stand, wat ook automatisch met elk nieuw motorbegin verschijnt. Een display en controlelicht in het instrumentenpaneel houdt de bestuurder op de hoogte van de status van beide(ESP en TC)systemen.

Opel GT

De eerste Opel GT's worden in april 2007 op de weg verwacht, maar kunnen al sinds de zomer van 2006 bij de Opel-dealer besteld worden.