26 januari 2007
 

Auto Union Type D

Christie's veilt originele Auto Union Type D racewagen

26 januari 2007 | Misschien wel de duurste auto uit de geschiedenis van het veilinghuis Christie's wordt geveild op 17 februari a.s. tijdens de internationale oldtimerbeurs Retromobile in Parijs. Het betreft een van de twee laatste, originele Auto Union Type D racewagens, in dit geval de versie uit 1939. De door Christies aangegeven schatting varieert tussen 8,8 tot 12 miljoen euro.

Auto Union is een van de merken waaruit AUDI AG is ontstaan. Audi Tradition is verantwoordelijk voor het levend houden van de historie van de Auto Union Grand Prix racewagens. Op 25 januari was in het Audi Forum in New York de te veilen auto te zien, en van 12 tot en met 17 februari zal in Parijs de zogenoemde zusterauto present zijn, de Auto Union Type D racewagen uit 1938. Beide racewagens zijn afkomstig uit de voormalige USSR, waar de auto's na de Tweede Wereldoorlog als oorlogsbuit vanuit Zwickau naartoe werden gebracht.

In de jaren tachtig van de vorige eeuw wist de Amerikaan Paul Karassik na meer dan tien jaar zoeken de auto's in onderdelen vanuit de voormalige USSR naar het westen te brengen. Vervolgens werden ze door specialisten in Groot-Brittannie, op technisch gebied ondersteund door AUDI AG, weer opgebouwd. AUDI AG verwierf daarop de Type D uit 1938, terwijl het model uit 1939 in handen van een verzamelaar kwam.

Auto Union Type D

Voor het raceseizoen 1938, waarbij een nieuw internationaal Grand Prix-reglement de cilinderinhoud van de motoren beperkte tot drie liter, ontwikkelden de ingenieurs van Auto Union onder leiding van Robert Eberan-Eberhorst de 12-cilinder Auto Union Type D. De technische basis voor het model -middenmotor, torsiestaafvering, compressormotor- was afgeleid van de door Ferdinand Porsche voor Auto Union ontwikkelde voorganger Type C met 16-cilinder V-motor. Met de Type D won Auto Union in 1938 de Grand Prixs van Italie en Engeland.

Voor 1939 werd de racewagen gemodificeerd en uitgerust met een dubbele compressor, die het vermogen opvoerde van 420 naar 460 pk. De topsnelheid bedroeg 330 km/h. Met dit model werden overwinningen behaald bij de Grand Prix van Frankrijk en Joegoslavie. De coureurs die met de Auto Union Rennwagen Type D aan de start verschenen, waren Tazio Nuvolari, H.P. Müller, Hans Stuck, Rudolf Hasse en Georg Meier.

Audi Tradition is tegenwoordig weer in het bezit van vier Auto Union Silberpfeilen, de originele Type D en Type C/D Bergracewagen, alsmede originele reconstructies van de Type C Grand Prix en de gestroomlijnde racewagen Type C Avus Stromlinien-racewagen. Een volgende reconstructie zal nog dit jaar worden voltooid: een Auto Union Type D racewagen met dubbele compressor uit 1939.

Auto Union Type D

Vakmensen van Audi Tradition zullen bij de veiling op 17 februari a.s. om 18.30 uur, op de stand van Christies op Retromobile (Hal 7) aanwezig zijn om onder meer technische vragen te beantwoorden.

Auto Union Type D Auto Union Type D
 
Websitewww.audi.nl
Deel via