10 januari 2007
Volvo XC60

Volvo XC60

Volvo XC60 Concept is geschikt voor bio-ethanol

10 januari 2007 | De Volvo XC60 Concept, die Volvo in Detroit onthulde, wordt op alle vier de wielen aangedreven door een zescilinder lijnmotor met een inhoud van 3,2 liter, die loopt op bio-ethanol. De motor levert met zijn 265 pk en 340 Nm koppel dynamische prestaties, terwijl de uitstoot van CO2, afkomstig van fossiele brandstoffen, 80% minder is dan wanneer dezelfde motor wordt gestookt op benzine.

Op dit moment zijn drie van Volvo's negen modellen: de C30, de S40 en de V50 in negen Europese landen verkrijgbaar met een FlexiFuel-motor, die bio-ethanol als brandstof kan gebruiken. "Deze autos hebben stuk voor stuk een viercilindermotor. Wij zijn ervan overtuigd dat de mogelijkheid van het flexibele gebruik van brandstof FlexiFuel een grote toekomst heeft, ook voor motoren met een grotere cilinderinhoud", zegt Magnus Jonsson, Senior Vice President, Research & Development van Volvo Cars.

Volvo XC60

De motor in de Volvo XC60 Concept is in principe de 3,2-liter zes-in-lijn benzinemotor die Volvo introduceerde in de S80 in 2006. De motor is afgestemd op het gebruik van E85-brandstof (85% bio-ethanol en 15% benzine). Hij levert 265 pk en is goed voor een maximumkoppel van 340 Nm. De acceleratie van 0 tot 100 km/uur vergt 8,2 seconden. De topsnelheid bedraagt 228 km/uur. Het gemiddelde verbruik wanneer de motor op E85 loopt, bedraagt 12,3 liter per 100 km.

Bio-ethanol is een duurzame brandstof die uit iedere biologische bron kan worden gewonnen, of het nu mais is, tarwe, suikerriet of cellulose. Dit houdt in dat de uitstoot van CO2 zo'n 80% lager is wanneer op E85 wordt gereden dan wanneer op benzine wordt gereden. Bovenop de milieuvoordelen die hier zijn genoemd, heeft de eigenaar van een auto die op E85 loopt in veel landen een groot voordeel aan de pomp doordat bio-ethanol daar goedkoper is.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!