9 januari 2007
BMW M5 Touring

BMW M5 Touring

BMW M5 nu ook als stationcar

9 januari 2007 | Voor het eerst sinds vijftien jaar maakt medio april weer een BMW M5 Touring zijn opwachting. Met deze nieuwe high performance uitvoering verenigt BMW alle praktische voordelen van een stationwagen met de dynamiek van een 5,0 liter V10 met een vermogen van 373 kW/507 pk.

De tiencilinder motor van BMW M GmbH maakt voor het eerst zijn opwachting in een vijfdeurs model. Met een cilinderinhoud van 5,0 liter, een vermogen van 373 kW/507 pk en een koppel van 520 Nm levert de V10 krachtbron de spierkracht en prestaties die doorgaans voorbehouden zijn aan een volbloed raceauto. Het voor BMW M typerende motorconcept is dan ook rechtstreeks afkomstig uit de autosport.

De BMW M5 Touring snelt uit stilstand in 4,8 seconden naar 100 km/u, bijna even snel als de uitzonderlijk dynamische BMW M5 Sedan. In een directe confrontatie op het circuit blijft de BMW M5 Touring dan ook in het kielzog van de Sedan, een direct bewijs van het potentieel van deze krachtige vijfdeurs sportwagen. Het gecombineerde brandstofverbruik bedraagt 15,0 l/100 km, met buiten de bebouwde kom een verbruik van 10,6 l/100 km.

BMW M5 Touring

In het dagelijks gebruik biedt de BMW M5 Touring een flexibel laadvolume van 500 tot 1.650 liter. De twee buitenste zitplaatsen op de achterbank kunnen optioneel worden voorzien van stoelverwarming en beschikken standaard over ISOFIX bevestigingspunten. Blijft de middelste zitplaats vacant, dan kan de opklapbare armsteun met twee bekerhouders fungeren als opbergruimte. De rugleuning is volledig, of in een verhouding 60:40 neerklapbaar.

De bagageruimte wordt nog functioneler met de optioneel leverbare skitas en een speciaal Storage Package voor de laadvloer, met flexibele opbergvakken, bevestigingsriemen in de zijpanelen en multifunctionele houders. De semi-automatische rolcover beschermt de bagage tegen nieuwsgierige blikken, terwijl de achterruit separaat kan worden geopend. Als optie is een elektrisch bedienbare achterklep leverbaar.

Om het verschil met de gewone BMW 5 Serie Touring uit te drukken, is het design van de carrosserie op een aantal punten subtiel gewijzigd, waarmee het potentieel van de BMW M5 Touring direct zichtbaar wordt. De voorspoiler, dorpels, de ventilatieopeningen in de spatborden, een achterspoiler en vier ronde uitlaateinden zijn herkenbare details van deze dynamische, in serie geproduceerde stationwagen.

BMW M5 Touring

Onderhuids zorgen talloze aanpassingen en verbeteringen ervoor dat het standaard model is berekend op de kracht en prestaties van de BMW M5 Touring. Vooral de wielophanging, besturing en Dynamic Stability Control (DSC) zijn geoptimaliseerd om het motorvermogen en het lagere zwaartepunt te kunnen weerstaan. Om de torsiestijfheid te vergroten zijn de dorpels en de vloer onder de bagageruimte verstevigd met elementen die zijn vervaardigd volgens de voorschriften van BMW M GmbH.

In de cockpit zijn alle bedieningselementen op ergonomische wijze op of rond het stuurwiel gerangschikt. Het optionele Head-Up Display projecteert essentiele informatie op de voorruit, zodat de bestuurder zijn blik op de weg kan houden. Het Display informeert de bestuurder van de BMW M5 Touring met lichtsignalen zelfs over de juiste schakelmomenten.

Het M stuurwiel is de interface tussen deze high performance stationwagen en de bestuurder, die een groot aantal belangrijke functies kan bedienen met de handen aan het stuur. Door simpelweg de peddels aan weerszijden van het stuurwiel in te drukken, kan de bestuurder schakelen, terwijl hij met de MDrive toets kiest uit een aantal voorgeprogrammeerde instellingen om de werking van de motor, de SMG transmissie, DSC en de gegevens van het Head-Up Display naar zijn wensen in te stellen.