9 januari 2007
Mitsubishi Lancer Prototype X

Mitsubishi Lancer Prototype X

Mitsubishi toont prototype Lancer X

9 januari 2007 | Vandaag geeft Mitsubishi Motors in Detroit een hint naar de volgende generatie van zijn supercar, de langverwachte nieuwe Lancer Evolution. Zijn sterke motor, scherpe rijeigenschappen en sportieve vormgeving zullen zijn fans zeker aanspreken. Prototype X demonstreert bovendien hoe ver Mitsubishi met de nieuwe Lancer kan gaan; van een 1,5-liter basismodel tot de volledig nieuwe Lancer Evolution, het absolute topmodel in de reeks.

Als erfgenaam van de Lancer 1600 GSR uit de jaren zeventig en de Lancer EX 2000 Turbo uit de jaren tachtig heeft de Lancer Evolution zich doorlopend bewezen door zich elke generatie sinds 1992 opnieuw te verbeteren. De Lancer Evolution VIII was bovendien de eerste Evo die officieel op de Europese markt leverbaar was.

Prototype X is een voorproefje van misschien wel de grootste stap tussen twee generaties Lancer Evolution. Het nieuwe model maakt volgens de fabrikant enorme sprongen voorwaarts op het gebied van dynamiek en techniek, maar blijft trouw aan het principe van extreme prestaties dankzij de turbomotor die het model wereldwijd beroemd heeft gemaakt.

Het model is duidelijk gebaseerd op de nieuwe Lancer en deelt diens onderscheidende, haaienbekachtige grille, maar Prototype X heeft een unieke voorzijde en achterzijde. Hij ziet er klaar-voor-de-strijd uit met zijn uitgebouwde wielkasten, agressief vormgegeven motorkap met luchtinlaat, 20" lichtmetalen velgen met enorme remschijven en hightech richtingaanwijzers met led-verlichting in de buitenspiegels.

Mitsubishi Lancer Prototype X

De motor van Prototype X, en de volgende Lancer Evolution, is een nieuwe aluminium 4B11 2,0-liter DOHC MIVEC, zoals die in de Lancer sport sedan in actie komt, maar dan met turbo. Het uiteindelijke vermogen moet een nieuw record zetten onder de Evolutions. Het aluminium motorblok is 20 kilo lichter dan het gietijzeren blok van de vorige modellen. Dat maakt de gewichtsverdeling gunstiger, en door de manier waarop de motor geplaatst is, ligt het zwaartepunt lager. Het nieuwe motorblok van de Lancer Evolution mag dan lichter zijn, het is van het begin af aan ontworpen voor het gebruik van turbo's, die hoge eisen stellen aan de sterkte van een motor.

De Prototype X is voorzien van een gerobotiseerde handgeschakelde transmissie met magnesium schakelpeddels aan het stuur. Deze is als optie leverbaar op de komende Lancer Evolution. De nieuwe transmissie zorgt voor bliksemsnelle schakelmomenten, maar heeft ook een volautomatische functie. Het is geen traditionele automaat met koppelomvormer, maar een handgeschakelde transmissie met automaatfunctie, zoals die ook op 's werelds bekendste sportwagens wordt gebruikt. Voor puristen die liever zelf schakelen, blijft de Lancer Evolution leverbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Deze zorgt voor een optimale acceleratie in combinatie met de verbeterde trekkracht van de nieuwe 4B11-turbomotor.

De komende generatie Lancer Evolution is dankzij het nieuwe Super All Wheel Control-systeem (S-AWC) dynamischer. S-AWC is een doorontwikkeling van het 4WD-systeem dat debuteerde op de nieuwe Outlander. In de Prototype X en de volgende Lancer Evolution combineert dit systeem een Active Center Differential (ACD) met Active Yaw Control-sperdifferentieel (AYC) achter en Active Skid Control (ASC).