9 januari 2007
Mitsubishi Lancer

Mitsubishi Lancer

Mitsubishi toont nieuwe Lancer

9 januari 2007 | Mitsubishi Motors North America (MMNA) presenteert de nieuwe Lancer sport sedan. De auto is vandaag onthuld op de North American International auto Show (NAIAS) in Detroit.

De nieuwe Lancer sport sedan wordt in het laatste kwartaal van 2007 in Europa geintroduceerd. Daarna zal het leveringsprogramma regelmatig worden aangevuld. Er is uiteindelijk keus uit vijf motorvarianten, van basismotor tot supersportieve krachtbron. Een van de motoren is de 140 pk sterke 2,0-liter dieselmotor van Volkswagen, die meteen bij de introductie leverbaar is. De Grandis DI-D en Outlander DI-D zijn al met deze krachtbron uitgerust. Een van de beschikbare transmissies is een nieuwe continu variabele transmissie (CVT) met Sportronic-modus, waarmee de bestuurder met behulp van peddels achter het stuur zelf kan schakelen. Ook beschikbaar zijn een handgeschakelde vijf- en zesversnellingsbak en een automatische viertrapstransmissie.

Deze Lancer, de tiende generatie sinds 1973, is ten opzichte van zijn voorganger korter, maar heeft een langere wielbasis en een grotere spoorbreedte. Die spoorbreedte is zowel voor als achter met 60 mm gegroeid tot 1530 mm en is de basis voor het stabiele en rotsvaste rijgedrag van de Lancer sport sedan. De wielbasis is met 35 mm toegenomen tot 2635 mm, de breedte bedraagt nu 1760 mm in plaats van 1695 mm. Omdat de lengte met 15 mm is afgenomen, staat de Lancer sport sedan daadkrachtig op de weg, zeker met de 18" lichtmetalen velgen die voor de auto leverbaar zijn.

Mitsubishi Lancer

Mitsubishi Motors heeft de ophanging van de Lancer sport sedan verfijnd om een rijkarakter te creeren dat Europese sportsedans eigen is. De voorwielophanging is voorzien van een stabilisatorstang die zorgt voor extra stijfheid, waardoor de stuurrespons erg precies is. De nieuwe multi-link achteras is een belangrijke factor in het stuurgedrag van de Lancer sport sedan.

De Lancer sport sedan is ontworpen en gebouwd volgens de regels van Mitsubishis Reinforced Impact Safety Evolution (RISE). Daardoor zijn de inzittenden beter beschermd en is het brandstofsysteem veilig in het geval van een kop-staartbotsing.