9 januari 2007
BMW 5-Serie (2003 - 2010)

BMW 5-Serie (2003 - 2010)

BMW 5-Serie ondergaat facelift

9 januari 2007 | BMW heeft de 5-Serie voorzien van nieuwe motoren die sterker en toch zuiniger zijn dan voorheen. Daarnaast heeft de nieuwe 5-Serie een rijkere uitrusting, nieuwe interieurbekleding en aangepaste vormgeving.

Het motorenpalet van de nieuwe BMW 5 Serie omvat krachtiger motoren dan voorheen, waarbij de brandstofefficiency is verbeterd. Gecombineerd met de automatische transmissie onderscheiden de drie krachtigste benzineversies van de nieuwe BMW 5 Serie zich door een gunstiger brandstofverbruik dan dezelfde handgeschakelde varianten. Nieuw is ook de BMW xDrive variabele vierwielaandrijving, leverbaar voor drie uitvoeringen.

Een belangrijke nieuwe technologie is bijvoorbeeld Brake Energy Regeneration, waarbij elektriciteit wordt teruggewonnen tijdens het remmen of in situaties waarin de motor overtoeren maakt. Een elektrische, vraaggestuurde waterpomp gebruikt niet alleen aanzienlijk minder energie dan een conventionele waterpomp, maar zorgt er ook voor dat de motor sneller op temperatuur is. Ook dit draagt bij aan een effectievere en schonere verbranding.

BMW 5-Serie (2003 - 2010)

De top van het motorenpalet wordt gevormd door de 4,8 liter V8 van de BMW 550i. Met een vermogen van 270 kW/367 pk stelt deze de BMW 550i Sedan in staat om in respectievelijk 5,2 seconden (Sedan) en 5,3 seconden (Touring) te accelereren van 0 tot 100 km/u. De andere benzinemotoren hebben zonder uitzondering zes-in-lijn configuratie en lopen uiteen van een inhoud van 3.0 liter tot 2.5 liter.

De 3.0 liter zes-in-lijn dieselmotoren beschikken alle over een turbolader en common rail injectie van de derde generatie. Om de emissie van schadelijke stoffen tot een minimum te beperken is een roetfilter van de nieuwste generatie met geintegreerde katalysator standaard aanwezig. Alle dieselmotoren van de nieuwe BMW 5 Serie voldoen dan ook aan de strenge Euro-4 emissienorm.

De nieuwe BMW 5 Serie biedt een brede reeks innovatieve hulpsystemen en comfortverhogende voorzieningen. Zo is de nieuwkomer leverbaar met Active Steering, Grootlichtassistent, BMW Night Vision, een Head-Up Display, alsmede Active Cruise Control met Stop & Go functie en Spoorassistent. Het standaard aanwezige iDrive bedieningsconcept vergroot met onder meer acht voorkeuzetoetsen en een optioneel navigatiesysteem met stembediening het comfort op lange afstanden.

BMW 5-Serie (2003 - 2010)

De omlijsting van de dubbele niervormige BMW-grille vormt voortaan een geheel met het oppervlak van de voorspoiler, terwijl de luchtinlaat aan de zijkant dezelfde lijn volgt als de koplampunits. Daardoor oogt het front harmonieuzer en vriendelijker, terwijl een horizontale sierlijst in het midden de aandacht vestigt op de grote spoorbreedte en het gespierde uiterlijk. Door gebruik van lichte contouren rond de dorpels biedt de zijkant van de carrosserie van zowel de Sedan als de Touring een slanker en langgerekter aanblik. Aan de achterzijde vallen krachtige horizontale lijnen op. Net als de koplampunits gaan ook de achterlichten schuil achter eigentijdse heldere lenzen, met LEDs als richtingaanwijzer.

De nieuwe BMW 5 Serie beschikt over DSC (Dynamische Stabiliteits Controle) met een aantal nieuwe functies die het systeem effectiever maken. Zo is het systeem in staat om met een gerichte remactie of een aanpassing van het motorvermogen een situatie van onder- of overstuur te neutraliseren. Functies die in DSC zijn opgenomen zijn ABS, ASC (Automatische Stabiliteits Controle), een remassistent en CBC (Cornering Brake Control). Ook zorgt DSC voor een effectievere werking van het remsysteem, onder meer door remfading te compenseren en door de remmen tijdens het rijden in de regen droog te houden.

De nieuwe BMW 5 Serie kan optioneel worden voorzien van Spoorassistent, een nieuw ontwikkeld en bijzonder hulpsysteem dat de bestuurder alert houdt en helpt om de auto in de juiste rijbaan te houden. Zodra het systeem bemerkt dat het voertuig van zijn koers afwijkt, krijgt de bestuurder een discreet, maar duidelijk voelbaar signaal via het stuurwiel.