8 januari 2007
 

Jeep Trailhawk

Jeep Trailhawk richt zijn oog op Detroit

8 januari 2007 | Jeep toont op de autotentoonstelling van Detroit de Trailhawk. Deze Concept Car heeft het chassis van de nieuwe vierdeurs Wrangler als basis. De naam Trailhawk is ontstaan achter het beeldscherm van een computer. Toen de designers het samenspel van de grote grille (met de zeven sleuven) en de koplampen voor het eerst in real time zagen, moesten ze onmiddellijk denken aan de scherpe en zelfs wat sinistere blik van een havik.

Afgezien daarvan, valt het uiterlijk van de Trailhawk op door zijn bijzondere proporties. Hij is 1,97 meter breed 4,86 meter lang en 1,76 meter hoog. Daarbij heeft hij een extreem lange neus, zeer korte overhangen van de carrosserie en een wielbasis van 2,95 meter. De voorruit is onder een scherpe hoek geplaatst en de taillelijn loopt naar achteren toe scherp op. Hij beschikt over brede schouders en prominente wielkasten, die de voor Jeep traditionele trapeziumvorm als basis hebben. Echter, in dit geval zijn ze scherper aangezet waardoor ze beeldbepalender zijn. Ze bieden plaats aan 22-inch lichtmetalen wielen, die op hun beurt weer ruimte bieden aan het fors gedimensioneerde remsysteem. Detail: De rode kleur van de remklauwen komt terug in de speciaal voor de Trailhawk ontworpen banden.

Jeep Trailhawk

Glas speelt een belangrijke rol bij de Trailhawk. De bagageruimte wordt bijvoorbeeld afgedekt door een afneembaar glazen paneel. Dit sluit optisch naadloos aan op de eveneens uitneembare glazen panelen van het passagierscompartiment. Door alle glazen panelen te verwijderen en alle ramen te openen (zelfs de achterste zijruiten kunnen volledig verzinken) biedt de Trailhawk een open air-ervaring die vergelijkbaar is met die van een Wrangler met softtop.

Het interieur van de vierzits Trailhawk is volledig elektronisch ontworpen er zijn geen traditionele schetsen of 3D-modellen aan te pas gekomen. De open middenconsole met legio opbergmogelijkheden strekt zich uit over de gehele lengte van het interieur. De instrumenten (waaronder kompas en hellingshoekmeter) zijn evenals de 12-volstaansluitingen en ventilatieopeningen ondergebracht in een ronde behuizing van gepolijst aluminium. Het navigatiesysteem heeft een opklapbaar flatscreen bovenop het dashboard en wordt bediend via een touchpad zoals dat ook op moderne laptops is te vinden. De Terrain Selector voor de bediening van de reductiebak bevindt zich nu op het centrale deel van de middenconsole en de versnellingsbak en de handrem worden elektronisch bediend via een combischakelaar rechts van het stuur. De middenconsole is open te klappen en biedt daardoor extra bergruimte.

Jeep Trailhawk

Alle vier inzittenden van de Trailhawk hebben hun eigen met leer beklede zitplaats. De gehele wagenvloer is bekleed met antislipmateriaal dat niet alleen tegen een stootje, maar ook tegen vocht en vuil kan. De bagageruimte is optimaal toegankelijk en bruikbaar door de achterklep die naar beneden klapt en de uitschuifbare Load n Go-vloer. Daarbij is de bagageruimte door middel van een schottensysteem naar believen in te delen.

De Jeep Trailhawk beschikt over een 3.0 V6 Bluetec dieselmotor in combinatie met een automatische vijfversnellingsbak. Bluetec staat voor een pakket aan maatregelen waarmee de emissies van dieselmotoren (en dan met name de uitstoot van stikstof en roetdeeltjes) zo ver worden gereduceerd, dat ze zelfs aan de strengste milieueisen voldoen. De 3.0 V6 levert een vermogen van maximaal 215 pk. Daarmee zijn een top van 200 km/h en een sprint van 0-100 in 9 seconden mogelijk. Hoe concreet de Trailhawk is? Een oude indianenwijsheid leert dat haviken alleen opduiken op momenten die ze zelf uitkiezen.

Jeep Trailhawk Jeep Trailhawk Jeep Trailhawk Jeep Trailhawk
 
Websitewww.jeep.nl
Deel via