5 januari 2007
 

Citroen C4 Picasso

Citroen C4 Picasso nu ook als vijfzits

5 januari 2007 | Na de introductie van de zevenzits Grand C4 Picasso breidt Citroen haar modellenaanbod in het MPV-segment uit. In het eerste kwartaal van 2007 maakt de uniek vormgegeven vijfzits variant van de C4 Picasso zijn opwachting, waarmee de introductie van de tweede visiospace een feit is.

Het front van de nieuwe visiospace wordt gekenmerkt door een bumper met ruim bemeten luchtinlaten die zijn afgewerkt met een zwarte honingraatstructuur. De panoramische voorruit en grote zijruiten benadrukken de identiteit van de nieuwkomer. De achterste raamstijlen worden gemaskeerd door de achterste kleine zijruiten, waardoor het dak optisch wordt verlengd en een ononderbroken glasoppervlak ontstaat. De achterzijde van de C4 Picasso heeft de styling van een moderne Berline, met horizontaal geplaatste achterlichtunits.

Citroen C4 Picasso

Behalve de gebruikelijke opbergruimten kunnen uitvoeringen met de elektronisch bediende zesversnellingbak worden voorzien van vier grote opbergcompartimenten op het dashboard, waaronder een groot, centraal geplaatst gekoeld compartiment. Voor de bagagaruimte van de C4 Picasso is een nieuwe Modubox leverbaar. Deze verwijderbare trolley maakt het eenvoudiger om de laadruimte in segmenten te verdelen, en om voorwerpen buiten de auto te vervoeren.

De C4 Picasso is ontwikkeld op basis van hetzelfde platform als de zevenzits Grand C4 Picasso, die in de recente crashtest van Euro NCAP de hoogst mogelijke score van vijf sterren behaalde. Ook de vijfzits versie voldoet derhalve aan de strengste veiligheidseisen op gebied van inzittendenbescherming. Tot de standaard veiligheidsvoorzieningen behoren onder meer zeven airbags (waaronder een knieairbag voor de bestuurder), een veiligheidskooi, vier zitplaatsen met Isofix-bevestigingspunten en een waarschuwingssignaal voor een ongebruikte veiligheidsgordel op alle zitplaatsen.

Citroen C4 Picasso

Het nieuwe model is vanaf zijn introductie leverbaar met vier motoren:

  • de reeks benzinemotoren omvat de 125 pk sterke 1.8i 16V krachtbron, gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, alsmede een 2.0i 16V krachtbron met 143 pk en een elektronisch bediende zesversnellingbak of een viertraps automaat.
  • twee dieselmotoren, beide standaard voorzien van een roetfilter. De 1.6 110 pk sterke HDiF wordt gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak of de elektronisch bediende zesversnellingbak. De 2.0 138 pk HDiF wordt naar keuze gecombineerd met dezelfde elektronische transmissie, of met een zestraps automaat.

De zestraps automatische transmissie is ook leverbaar voor de C4, C5 en C6, en kan worden gecombineerd met de 138 pk HDiF dieselmotor. Dezelfde aandrijflijn is nu ook leverbaar voor de zevenzits Grand C4 Picasso. Net als bij de elektronisch bediende zesversnellingsbak zijn uitvoeringen met een automatische transmissie voorzien van een innovatieve werkplek voor de bestuurder, met alle bedieningselementen gegroepeerd rond het stuurwiel.