3 januari 2007
Ford Transit XXL

Ford Transit XXL

Ford bouwt Transit XXL

3 januari 2007 | Het bedrijfsautoteam van Ford Europa, gevestigd in het Engelse Dunton, viert de uitverkiezing van de Ford Transit als Internationale Van of the Year 2007 door een ongebruikelijke speciale uitvoering van deze auto te maken, de Transit XXL. De Transit XXL is een extra lange uitvoering van de Transit Tourneo personenbus en zou wel eens de langste Ford Transit ter wereld kunnen zijn.

De Transit XXL is door het Transit-team in Dunton ontworpen en gebouwd als een speciaal project met standaardcomponenten van de Ford Transit. De auto is gebaseerd op twee Transit Tourneo-modellen met een korte wielbasis die op minutieuze wijze zijn samengevoegd om een uiterst luxe limousine te maken die plaats biedt aan een bestuurder plus zeven passagiers.

Ford Transit XXL

Elke passagier heeft een in zeven standen verstelbare 'Captain's Seat' met lederen bekleding, verwarming, instelbare lendensteun en armleuning. Er is uiteraard zeer veel been- en schouderruimte. De Transit XXL is 7,4 meter lang en heeft een wielbasis van 5,9 meter. Ter vergelijking: de standaard Tourneo is bijna 4,9 meter lang en heeft een wielbasis van 2,9 meter.

De auto is verder voorzien van vier volledige schuifdeuren (twee aan elke kant) en geblindeerde ruiten, zodat de inzittenden op discrete wijze kunnen worden vervoerd. Bij de Transit XXL zit het stuur aan de rechterkant. Wanneer de auto wordt gebruikt in landen waar men rechts rijdt, kan de bestuurder bij de stoep stoppen en op vlotte wijze passagiers in of uit de auto helpen.

Ford Transit XXL

Het interieur is voorzien van de bekleding die ook in de standaard Tourneo wordt gebruikt en een bekleed laadschot van boven tot onder aan de achterzijde van de achterste stoelen. Het afzonderlijke bagagecompartiment is alleen bereikbaar via de achterklep.

De Transit XXL is uitgerust met de gangbare 2.2 liter Duratorq TDCi-motor met 130 pk (96 Kw). De vijfversnellingsbak is wel speciaal aangepast en afgesteld voor optimale prestaties in het middengebied. Het remsysteem is ook verbeterd en voorzien van zelfregelende servoschijfremmen voor en achter. De carrosserie van de Transit XXL is uitgebreid verstevigd aan de onder- en bovenzijde voor een optimale torsiestijfheid en veiligheid. Zonder lading weegt de auto 2500 kg. Voor een verbeterde ophanging is het FT350-ontwerp met voorwielaandrijving gebruikt om een maximale voertuigmassa van 3500 kg mogelijk te maken, zodat de Transit XXL volledig kan worden beladen met passagiers en hun bagage.