3 januari 2007
Opel Corsa OPC

Opel Corsa OPC

Opel Corsa nu ook in OPC uitvoering

3 januari 2007 | De nieuwe Opel Corsa is nu ook beschikbaar in OPC uitvoering. Met de 192 pk sterke 1,6-liter turbomotor onder de kap snelt de driedeurs in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 225 km/u. Het maximumkoppel van 230 Nm, dat dankzij de overboost-functie tijdelijk kan worden verhoogd tot 260 Nm, wordt door de standaard gemonteerde zesversnellingsbak overgebracht naar de voorwielen.

Het topmodel van het Corsa-gamma weerspiegelt sportiviteit. De dakspoiler en de krachtig gelijnde voor- en achterzijde met opvallende kieuwachtige luchtinlaten en -uitlaten maken van de OPC een echte aandachtstrekker. Elementen zoals de donkere, contrasterende diffuser met geintegreerde, centraal geplaatste, driehoekige uitlaat en de speciaal ontworpen buitenspiegels zijn maar enkele van de vele voorbeelden die getuigen van de aandacht die de ontwerpers besteedden aan de ontwikkeling van de opvallende, sportieve Corsa.

Opel Corsa OPC

Het chassis van de Corsa OPC heeft een sportievere afstelling dankzij de doorgevoerde wijzigingen. Met intensieve testritten op de Nordschleife van de Nürburgring konden de ingenieurs een gebalanceerd evenwicht tussen een wendbaar weggedrag en een hoge mate van controle creeren. Belangrijke wijzigingen zijn onder meer het sterkere achterasprofiel, de bijgestelde lashoek voor de torsieas achter, de nieuwe afstelling van veren en schokdempers, het 10 mm verlaagde chassis en de grotere stabilisatorstang. Het standaard ESP-systeem, dat kan worden uitgeschakeld, werd ook afgestemd op het sportieve karakter van de auto.

De nieuwe Corsa OPC is voor de Nederlandse markt geschoeid met 18" lichtmetalen velgen en 225/40 R18 banden. Het ruim bemeten 16" remsysteem met blauwe remzadels staat garant voor een krachtige vertraging: de Corsa OPC beschikt over intern geventileerde schijfremmen met een diameter van 308 mm voor en 264 mm achter.

Opel Corsa OPC

Sportiviteit domineert ook de cockpit van de Corsa OPC. Naast de typische OPC-drempels, de chroomomrande instrumenten met rode wijzers en de blauwomrande ventilatieroosters (ook verkrijgbaar in zilver) trekt vooral het lederen sportstuur met vlakke onderzijde de aandacht. Nog een knipoog naar sportwagens is de blauwe (optioneel: zilveren) ring in het stuur. De middenconsole in pianolakafwerking en de aluminium pedalen onderstrepen de sportieve en kwalitatieve sfeer in het interieur. Erg opvallend zijn de nieuw ontwikkelde Recaro sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen.

Begin maart beleeft hij zijn wereldpremiere op de Autosalon van Geneve, kort voor zijn Nederlandse marktintroductie in het voorjaar van 2007.