15 november 2002
 

Toyota Avensis (2003 - 2008)

toyota introduceert geheel vernieuwde avensis

15 november 2002 | Met de volledig nieuwe Toyota Avensis wil het merk een belangrijk deel van de zakelijk markt in Nederland bedienen. De auto is niet alleen groter, ook het design heeft een meer Europese uitstraling gekregen. De nieuwe Toyota Avensis is dan ook ontworpen, ontwikkeld en gebouwd in Europa. De Avensis beschikt over 1.6, 1.8 & 2.0 benzinemotoren en een 2.0 D-4D direct ingespoten Common Rail turbodieselmotor.

De nieuwe Toyota Avensis die in maart/april volgend jaar in ons land wordt verwacht, is van bumper tot bumper geheel nieuw. De Toyota Avensis is voor Toyota in Europa een van de belangrijkste, zo niet de belangrijkste auto. De Avensis werd geintroduceerd in 1997 en was de opvolger van de Carina E, de eerste in Europa gebouwde Toyota. Ook de drie uitvoeringen van de nieuwe Toyota Avensis (Sedan, Wagon en Liftback) zullen in Europa worden gebouwd in de Toyota-fabriek in Burnaston, Engeland. Alle drie de versies worden gelijktijdig geintroduceerd.

De nieuwe Toyota Avensis bevindt zich volgens de fabrikant in het bovenste deel van het middensegment (D-segment) en beschikt over een ruim interieur dankzij de grote wielbasis (2,70 m) en doordachte indeling. De totale breedte is 1,76 m en de hoogte 1,48 m (Wagon 1,485 m of 1,525 m met dakreling). De nieuwe Toyota Avensis is de eerste auto in Europa die standaard wordt uitgerust met een knie-airbag. Deze 18-liter airbag bevindt zich onder de stuurkolom en is ontworpen om letsel aan de knieën en onderbenen van de bestuurder als gevolg van aanraking met de stuurkolom of de contactslothouder te voorkomen. De knie-airbag maakt deel uit van het SRS veiligheidspakket dat bestaat uit een gefaseerd geactiveerde airbag voor de bestuurder en de passagier voor, veiligheidsgordel met spankrachtbegrenzer en gordelspanner en een positiesensor voor de bestuurdersstoel. Deze laatste werkt samen met de sensor die een frontale aanrijding registreert om de druk waarmee de airbags gevuld wordt af te stemmen op de zwaarte van de aanrijding. Daarnaast zijn side airbags standaard evenals curtain airbags voor en achter. Een pro-actief waarschuwingssysteem voor de veiligheidsgordels waarschuwt hoor- en zichtbaar gedurende 2 minuten wanneer de veiligheidsgordels niet worden omgedaan. ISOFIX-bevestigingspunten en een 'hoog bevestigingspunt' voor een 'kinderzit-gordel' zijn standaard.

Toyota Avensis (2003 - 2008)

De introductie van Toyota D-CAT in de nieuwe Toyota Avensis markeert de eerste commerciële toepassing van een geintegreerd pakket technologieën dat ervoor zorgt dat een moderne dieselmotor aanzienlijk minder schadelijke stoffen uitstoot. Dankzij Common Rail en Toyota D-CAT voldoet de nieuwe Toyota Avensis royaal aan de EURO IV-normen. Tests hebben uitgewezen dat de uitstoot van NOx en deeltjes met 50% respectievelijk 80% is teruggedrongen, vergeleken met de EURO IV-normen. De nieuwe Toyota Avensis 2.0 D-4D common rail diesel met D-CAT (85 kW/116 pk en 280 Nm tussen 2.000 - 2.200 tpm) zal in Nederland niet leverbaar zijn omdat zwavelarme dieselolie in ons land onvoldoende beschikbaar is. Wel leverbaar is de 2,0 liter D-4D motor uit de huidige Toyota Avensis en die heeft nu een turbo met variabele schoepenwielgeometrie, waardoor het vermogen en koppel aanzienlijk zijn toegenomen (85 kW/116 pk en 280 Nm tussen 2.000 - 2.200 tpm). In de uitvoeringen met benzinemotor wordt de nieuwe generatie van de 2,0 liter direct ingespoten D-4 benzinemotor gemonteerd, een doorontwikkelde versie van de direct-ingespoten benzinemotor die Toyota in 1996 introduceerde. De 1.8 VVT-i en de 2.0 VVT-i D-4 (beide benzineversies) zullen optioneel van een multimode automatische transmissie zijn voorzien, waarbij de bestuurder kan kiezen tussen automatisch of sequentieel schakelen.

De doelstelling was het op een hoger niveau brengen van de wegligging en het rijcomfort, maar ook het onder controle houden van carrosseriebewegingen. Om hieraan te voldoen is besloten een double wishbone-achterwielophanging toe te passen die is afgeleid van de wielophanging van de Toyota Celica. Er wordt een extra reactiestang toegepast voor een optimale toespoorcontrole, waardoor de stabiliteit bij 'hoge-snelheids-bochten' moet zijn verbeterd en de auto alerter reageert. De spoorbreedte achter is ten opzichte van de huidige Avensis met 60 mm vergroot en ook dat levert een bijdrage aan een hogere stabiliteit. Voor de voorwielophanging wordt gebruik gemaakt van McPherson-veerpoten, net als bij de huidige Avensis. Het systeem is echter geheel opnieuw ontworpen en de geometrie is aanzienlijk gewijzigd.

Tot de technische innovaties waarmee de nieuwe Toyota Avensis optioneel kan worden uitgerust, behoort een "Full map spraakgestuurd DVD naviaatiesysteem". Dit systeem herkent commando's in twee talen; Duits en Engels. De spraakbesturing kan ook worden gebruikt voor het bedienen van het audiosysteem. Het met een DVD gestuurde systeem is uitgerust met kaarten van heel West-Europa op een DVD en heeft volgens Toyota de kortste zoektijd van alle systemen die op dit moment op de markt zijn. Het systeem biedt de bestuurder verder keuze uit drie routes die kunnen worden geselecteerd op basis van de rijomstandigheden. Optioneel is ook een verbeterd Turn by turn DVD navigatiesysteem leverbaar, met gescheiden displays voor navigatie enerzijds en audio & boordcomputer anderzijds.