15 december 2006
Volvo XC60

Volvo XC60

Volvo toont XC60 Concept

15 december 2006 | De Volvo XC60 Concept neemt, als cross-over tussen een gespierde XC-variant en een sportieve coupe, een belangrijke plaats in op de Detroit Motor Show. Volvo ziet de XC60 als de volgende auto van een C30-berijder. Het studiemodel geeft een goede indicatie van hoe het productiemodel eruit zou kunnen zien. De XC60 wordt begin 2009 in de showrooms verwacht.

Volvo heeft hoge verwachtingen van de XC60 Concept, die op de grootste autoshow van Amerika zijn werelddebuut beleeft. Met het studiemodel toont Volvo aan dat het met de XC60 bereid is de strijd aan te gaan met de concurrentie in het snelst groeiende segment van de automarkt: dat van de Small Premium Utilities. Vandaag de dag is er nog maar een handvol aanbieders op dit gebied, maar verwacht mag worden dat dat aantal de komende jaren uitgebreid wordt tot ten minste tien. Meer specifiek: tussen 2007 en 2009 zal het verkoopvolume in het SPU-segment naar verwachting met 75 procent toenemen tot 443.000 auto's.

Volvo XC60

"Er is een aanzienlijke potentie in dit marktgebied", licht Volvo's Fredrik Arp toe. "En Volvo Cars toont met de XC60 Concept overduidelijk aan op dat gebied iets in huis te hebben dat met de concurrentie kan wedijveren. Wij claimen met de XC60 sportiever en meer dynamisch te zijn dan welke fabrikant ook, en dat met een ongeevenaard veiligheidsniveau zoals men van Volvo gewend is. Technologische oplossingen om botsingen bij lage snelheid te voorkomen (City Safety) betekenen in dat opzicht een belangrijke doorbraak".

Qua design is de XC60 voor Volvo-begrippen een gewaagd model. Het is een fusie tussen twee van de beste carrosserievarianten; onder de schouderlijn een alleskunner met grote wielen (20 inch) en een grote bodemvrijheid, daarboven een coupe met de nodige sportieve karakteristieken. De XC60 heeft een interieurdesign dat de strijd durft aan te gaan met zijn uiterlijke verschijningsvorm. Highlights op dat gebied zijn onder meer het instrumentenpaneel, de zwevende middenconsole en de slanke, ook weer visueel zwevende stoelen voor en achter.

Volvo XC60

"Het studiemodel geeft niet alleen een goede indicatie van het uiteindelijke productiemodel", zegt Steve Mattin, Design Director van Volvo Cars, "het licht ook een tip van de sluier op van andere toekomstige Volvo-modellen. Met een meer gesculptuurde, organische vormgeving zullen Volvo's in de nabije toekomst meer in het daglicht treden. Nu herken je een Volvo op vijftig meter, in de toekomst zal die afstand verdubbeld moeten zijn".