11 december 2006
 

Mercedes-Benz CL

Achtcilinder AMG motoren voor Mercedes S en CL klasse

11 december 2006 | Mercedes-Benz presenteert de CL63 AMG en de S63 AMG, twee extra krachtige achtcilinder topmodellen. Beide beschikken over een 6,3- liter V8 van AMG met een vermogen van 386 kW/525 pk en een koppel van 630 Nm. Het speciale karakter blijkt ook uit de uitrusting met AMG styling en het AMG sportonderstel.

Het hart van beide modellen is de door AMG ontwikkelde 6,3-liter V8, met een vermogen van 386 kW/525 pk bij 6.800 tpm en een koppel van 630 Nm bij 5200 tpm. Met deze krachtbron is zowel de CL 63 AMG als de S63 AMG in staat tot een sprint van 0-100 km/h in 4,6 seconden. De topsnelheid van beide modellen is elektronisch begrensd op 250 km/h. Toch zijn de cijfers maar een deel van het verhaal. De V8 draait niet alleen moeiteloos (en graag) hoge toerentallen, hij levert ook in het lage toerenbereik al een enorme trekkracht, waardoor hij ook geschikt is voor een ontspannen rijstijl.

De V8 is geheel uit aluminium vervaardigd en beschikt over diverse technologieen die rechtstreeks uit de autosport stammen. Zo zorgt de speciale plaatsing van de in- en uitlaatgaskanalen voor een optimale cilindervulling en de komvormige klepstoters in de cilinderkoppen maken zeer hoge toerentallen mogelijk. De elektronisch geregelde brandstofinjectie heeft diverse nieuw ontwikkelde componenten en werkt met een systeemdruk van 3,8 tot 5,0 bar. Deze druk is onder meer afhankelijk van het gevraagde vermogen en de luchttemperatuur. Het commando van het gaspedaal zorgt ervoor dat de motorelektronica in duizendsten van seconden de optimale brandstofdruk opbouwt. Dit garandeert onder alle omstandigheden een zeer directe reactie op het gaspedaal.

Mercedes-Benz CL

De CL63 AMG en de S63 AMG danken hun karakteristieke achtcilinder-AMG-geluid onder meer aan de speciale sportuitlaat met twee verchroomde, ovale dubbele eindstukken. De nieuwe Trimetall-bekleding van de katalysatoren zorgt voor een snellere werking na een koude start, een betere reiniging bij de nabehandeling van het uitlaatgas en extra duurzaamheid. Daarnaast voldoen beide modellen de EURO 4 emissienorm, maar ook aan specifiek Amerikaanse eisen als de LEV-II standard, de On-Board-Diagnose II en de Lambdasonde-diagnose.

De keuzehendel van de sportieve zeventraps automatische versnellingsbak is aan de stuurkolom geplaatst. Door hem aan te tippen, kan de bestuurder naar keuze 'P', 'N', 'R' en 'D' activeren. Bovendien is deze door AMG ontwikkelde versnellingsbak met schakelpaddles aan het stuur te bedienen. De AMG Speedshift 7G-Tronic biedt keuze uit drie programma's. De programma's C (Comfort), S (Sport) en M (manueel of handmatig) zijn te selecteren via een schakelaar op de middenconsole. Elk programma heeft zijn eigen schakelkarakteristiek en -snelheid. In S schakelt de versnellingsbak 30% sneller dan in C en in M zelfs bijna 50%. In M heeft de bestuurder bovendien altijd maximale trekkracht ter beschikking: in deze modus wordt bij volledige belasting en bij het gebruik van de kickdown namelijk niet naar een lagere versnelling geschakeld. Bij het bereiken van het maximum toerental wordt in dit programma niet automatisch opgeschakeld.

Het AMG sportonderstel op basis van Active Body Control (ABC) reduceert carrosseriebewegingen bij het optrekken, in bochten en bij het remmen tot een minimum. Daardoor hellen de CL 63 AMG en S63 AMG in de bochten nauwelijks over en ook bij snelle uitwijkmanoeuvres wordt de neiging tot overhellen onderdrukt. Een druk op de 'S/C/M'-knop in de middenconsole verandert namelijk niet alleen de karakteristiek van versnellingsbak en gaspedaal, maar ook de werking van het AMG sportonderstel. De 'C' staat hier voor een comfortabele wegligging, de standen 'S' en M voor extra sportiviteit met een stuggere vering en demping waardoor de carrosserie nog minder overhelt. Beide modellen hebben meerspaaks 19-inch lichtmetalen velgen van AMG. Voor zijn deze velgen 8,5 inch breed en voorzien van 2255/40-banden, achter bedraagt de breedte 9,5 inch met 275/40-banden.

Mercedes-Benz CL

Het remsysteem voor de CL 63 AMG en S63 AMG is nieuw ontwikkeld op basis van het Adaptive Brake systeem. In verband met het hoge vermogen van beide modellen is het verzwaard uitgevoerd. Een innovatie daarbij is de dubbele remklauw op de vooras. Deze techniek combineert de voordelen van remmen met zwevende remklauwen (minder warmteoverdracht naar de remvloeistof, extra comfort door de betere geleiding van de remvoeringen) met de prestaties van een ruim gedimensioneerde vaste remklauw. Op de achteras zorgen twee zwaar uitgevoerde remklauwen voor optimale vertraging. Ook de remschijven zijn ruim bemeten: voor bedraagt de diameter 390, achter 365 millimeter.

De levering van de CL63 AMG en de S63 AMG start in januari 2007. De S63 AMG is leverbaar met korte en lange wielbasis. De S63 AMG staat in de prijslijst voor € 183.500,- (€ 191.400,- voor de S63 AMG Lang) en de prijs voor de CL63 AMG is vastgesteld op € 199.700,-.