6 december 2006
Peugeot 207 CC

Peugeot 207 CC

Peugeot onthult 207 CC

6 december 2006 | Peugeot introduceert de 207 CC. Onderhuids deelt het model de techniek van de 207 hatchback. De publieksintroductie vindt plaats op de Salon van Geneve (6 t/m 18 maart 2007). De 207 CC wordt eind maart/ begin april in de Nederlandse showrooms verwacht.

De 207 CC is afgeleid van de hatchback en deelt de voorpartij met de sportieve uitvoeringen van dit model. De lengte is 4,037 m, de wielbasis van 2,540 m en de breedte is 1,750 m Een zichtbaar verschil is de lagere daklijn van 1,397 m (- 75 mm) die het coupe-effect versterkt.

De achterzijde laat duidelijk familietrekken zien dankzij de achterlichten en achterbumper van de hatchback; terwijl de onderkant van de grote achterruit is afgewerkt met een strip van geborsteld metaal.

Peugeot 207 CC

De 207 CC biedt bij de introductie de keuze uit twee benzinemotoren en een dieselmotor, alledrie gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De HDi met FAP-roetfilter wordt sinds de introductie van de 207 geleverd en de 150pk sterke THP (Turbo High Pressure) is kortgeleden voorgesteld.

Na de 110 kW (150 pk) sterke 1,6 l THP (EP6DT) is de EP6 de tweede krachtbron die in samenwerking met BMW Group is ontwikkeld. Hij levert een maximum vermogen van 88 kW (120 pk) bij 6.000 omw/min en een maximum koppel van 160 Nm bij 4.250 omw/min. Het koppel is gelijkmatig gespreid over het toerengebied en bereikt bij 2.000 omw/min een waarde van 140 Nm, wat neerkomt op 88% van het maximum.

Het inklapbare dak is het resultaat van de ruime ervaring die Peugeot heeft opgedaan met de ontwikkeling van coupe cabriolets. Het dak werd geheel in eigen beheer ontwikkeld. In de productiefaciliteit in Madrid is voor de assemblage van de kap een afzonderlijke productielijn opgezet die aansluit op de productielijn van de 207 CC. De dakconstructie is afgeleid van de 206 CC maar verschilt wezenlijk als het gaat om gebruiksgemak, dankzij de volledig automatische bediening zonder handmatig vergrendelen of ontgrendelen. De enige benodigde handeling is het indrukken van een knop. De vier ruiten openen dan automatisch, waarna het openen of sluiten van het dak in 25 seconden wordt voltooid. Om een goede afdichting tussen portierruiten en kap te waarborgen, zijn de ruiten voorzien van een "short drop" systeem, waarmee de zijruiten bij het openen en sluiten van de portieren razendsnel een stukje zakken.

Peugeot 207 CC

De twee kleine verchroomde rollbars zijn direct achter de achterste hoofdsteunen gepositioneerd. Ze vervullen een doorslaggevende rol bij de bescherming van de inzittenden. Een elektronische regeleenheid herkent een kritieke situatie, registreert de kantelhoek en -snelheid en activeert binnen 25 milliseconden het pyrotechnische systeem dat de rollbars omhoog drukt. Deze schieten binnen 175 milliseconden 200 mm omhoog. De rollbars zijn gemonteerd op verstevigingsbalken die stabiel zijn verankerd in de carrosserie.

Naast de actieve rollbars en het versterkte voorruitframe is iedere 207 CC uitgerust met twee frontairbags, twee dubbele zijairbags en een knieairbag in de stuurkolom. Bij alle zitplaatsen wordt de bestuurder door middel van een geluidssignaal en een indicatie op het infopaneel gewaarschuwd indien een gordel niet is aangelegd. De stoel van de voorpassagier is voorzien van een 3punts Isofix verankeringssyteem, voor het gemakkelijk en veilig plaatsen van een aangepast kinderzitje.

Het gamma van de 207 CC en de uitrusting van de verschillende niveaus worden in februari bekendgemaakt. Dan zijn ook de prijzen bekend.