5 december 2006
Volvo S80

Volvo S80

Volvo S80 nu ook als 3.2 AWD

5 december 2006 | Na de Volvo S80 V8 is nu ook de zescilindervariant leverbaar met Volvo's All Wheel Drive-systeem. Een elektronisch gestuurde hydraulische koppeling en automatische verdeling van de aandrijfkrachten over de voor- en achterwielen zorgen ervoor dat het prestatiepotentieel van de S80 3.2 is verhoogd, ongeacht de toestand van het wegdek en de rijomstandigheden.
Volvo S80

"Meteen vanaf de introductie van de nieuwe S80 hebben we de V8-uitvoering uitgerust met vierwielaandrijving", zegt Steven Armstrong, Chief Operating Officer van Volvo Cars. "Nu breiden we de range uit door ook de S80 met 3,2-liter 6-cilindermotor met AWD aan te bieden. Een combinatie die het rijplezier en de veiligheid op een nog hoger niveau brengt, ook als de weg- of weersomstandigheden niet optimaal zijn". Volvo's zescilinder-in-lijn is dwarsgeplaatst in het motorcompartiment. Het 3,2-literblok levert een maximumvermogen van 175 kW (238 pk) en een maximumkoppel van 320 Nm. Een variabel inlaatsysteem en tweefase-nokkenasverstelling staan er garant voor dat altijd het uiterste vermogen uit de motor wordt gehaald. Vermogen dat nu ook kan worden overgebracht op alle vier wielen.

Volvo S80

Het AWD-systeem van Volvo behelst permanente vierwielaandrijving. De aandrijfkrachten worden automatisch en naadloos over de voor- en achterwielen verdeeld al naar gelang de wegomstandigheden en rijstijl. Instant Traction is het hart van Volvo's AWD-systeem. Het woord zegt het al: tractie is onmiddellijk, vanaf het moment van wegrijden, beschikbaar. Een elektronisch geregelde hydraulische koppeling, ontwikkeld in samenwerking met het Zweedse Haldex, zorgt ervoor dat bij het wegrijden op een gladde ondergrond -en dus dreigend gripverlies, zoals op sneeuw, ijs, gravel en onverhard wegdek- maximale tractie aanwezig is. Een deel van het koppel gaat dan direct naar de achterwielen, zodat wielspin geheel wordt voorkomen. Zodra de auto eenmaal op gang is, worden de aandrijfkrachten normaal over beide assen verdeeld, al naar gelang de behoefte aan grip.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!