5 december 2006
Toyota Auris (2007 - 2012)

Toyota Auris (2007 - 2012)

Toyota Auris debuteert op Bologna Motor Show 2006

5 december 2006 | Tijdens de autotentoonstelling van Bologna (7-17 december) wordt de nieuwe Toyota Auris voor het eerst aan het publiek getoond, enkele maanden voordat de auto in het eerste kwartaal van 2007 in Nederland op de markt komt. De consumentenprijzen van de Auris zijn op dit moment nog niet bekend. In Nederland zal vanaf het begin de speciale Business Line-versie worden geleverd.

De nieuwe Toyota staat op een volledig nieuw ontwikkeld platform. Z'n onderscheidende design is te danken aan zijn verhoudingen: een forse breedte van 176 cm, een hoogte van 151,5 cm en een lengte van 422 cm. De spoorbreedte voor bedraagt 152,4 cm en achter 152,2 cm.

De Auris wordt als 3- en 5-deurs aangeboden met 2 benzine- en 3 dieselmotoren. Het topmodel van de reeks is de 2.2 D-4D D-CAT Clean Power 177 pk dieselmotor. De betreffende dieselmotor heeft zijn grote waarde al bewezen in de Toyota Avensis, de Verso en de RAV4. In de Auris is hij goed voor 130 kW (177 pk) bij 3.600 toeren per minuut en een koppel van 400 Nm tussen 2.000 en 2.600 toeren per minuut. Waarmee de Auris beschikt over een geweldige trekkracht onder alle omstandigheden. De 2.2 D-4D Clean Power is niet alleen zeer krachtig, maar ook schoon. Het is een van de minst vervuilende motoren die nu op de markt zijn. Hij is uitgerust met Toyota's D-CAT technologie. Dit geavanceerde systeem om uitlaatgassen schoon te maken, reduceert tegelijkertijd de uitstoot van zowel koolwaterstoffen (HC) als stikstofoxiden (NOx), koolmonoxide (CO) en roetdeeltjes (PM).

Toyota Auris (2007 - 2012)

Er zijn nog twee andere dieselmotoren beschikbaar voor de Toyota Auris. De pittige en zeer zuinige 1.4 D-4D en de soepele 2.0 D-4D-F, die standaard is voorzien van een roetfilter. De 1.4 D-4D ontwikkelt 66 kW (90 pk) bij 3.800 toeren per minuut en 190 Nm koppel tussen 1.800 en 3.000 tpm. De 2.0 D-4D-F is afgeleid van de 2,2 liter dieselmotor. Hij produceert 93 kW (126 pk) bij 3.600 toeren per minuut en is inmiddels de meest verkochte versie in de Toyota Avensis op de Nederlandse markt. Het maximumkoppel van deze motor bedraagt 300 Nm.

In de Auris lanceert Toyota een geheel nieuwe benzinemotor: de 1.6 Dual VVT-i. De Dual VVT-i-technologie regelt continu de timing van zowel de inlaat- als uitlaatkleppen. Hierdoor wordt een maximale efficientie bereikt onder alle omstandigheden, hetgeen resulteert in een gunstiger verbruik en een lagere uitstoot van schadelijke bestanddelen. Het Dual VVT-i-systeem zorgt voor een belangrijk verhoogde trekkracht bij lage toerentallen en in het middengebied en een hoger vermogen bij hoge toerentallen. Tegelijkertijd vermindert het verbruik en daalt de uitstoot aan schadelijke bestanddelen. Het maximumvermogen bedraagt 91 kW (124 pk) bij 6.000 tpm en het maximum koppel bedraagt 157 Nm bij 5.200 tpm. Belangrijker nog, is dat het koppel over een breed toerengebied hoog blijft. Het motorenpalet wordt gecompleteerd door een 1.4 VVT-i benzinemotor met 71 kW (97 pk) en een koppel van 130 Nm bij 4.400 toeren per minuut.

De meeste modellen hebben standaard een handgeschakelde 5-versnellingsbak. De 2.2 D-4D D-CAT Clean Power 177 pk en de 2.0 D-4D-F worden standaard uitgerust met een handgeschakelde 6-versnellingsbak. De Multi-Mode Transmissie (M-MT), met shift-paddles aan het stuur, is verkrijgbaar op de 1.4 D-4D dieselmotor en de nieuwe 1.6 Dual VVT-i benzinemotor. Deze transmissie biedt bestuurders de keuze tussen volautomatisch gerobotiseerd schakelen en zelf schakelen, desgewenst vanaf het stuur.

Toyota Auris (2007 - 2012)

De Toyota Auris wordt leverbaar met maximaal 9 airbags. Een knieairbag voor de bestuurder is een primeur in deze klasse. ABS met elektronische remkrachtregeling en Brake Assist is standaard. VSC (Vehicle Stability Control) en TRC (Traction Control) zijn standaard op diverse uitvoeringen. Dankzij deze toevoeging van veiligheidssystemen verwacht Toyota een hoge rating in de Euro-NCAP botsproef te krijgen.