12 november 2002
 

Nissan Micra (2003 - 2010)

Nieuwe Nissan Micra eind januari 2003 in Nederland

12 november 2002 | In 1993 is de Micra in Europa als eerste Japanse auto bekroond met de titel Auto van het Jaar. In de afgelopen tien jaar zijn er meer dan 1,3 miljoen Nissans Micra verkocht. Net als het huidige model rolt de nieuwe Micra eveneens van de band in het Engelse Sunderland, de fabriek die tot de meest productieve van Europa behoort. Nissan verwacht rond 160.000 Micra's per jaar te verkopen.

Een team ontwerpers, afkomstig uit Europa en Japan, stond aan de wieg van het nieuwe model. De Micra weerspiegelt een mix van Japanse en Europese invloeden. Een duidelijk kenmerk in de styling is de boogvormige daklijn, waardoor de Micra meer interieurruimte biedt dan zijn voorganger. Het nieuwe model is 30 mm korter. De ruimtewinst is geboekt doordat de auto breder en hoger is dan de vorige Micra. Verder groeide de wielbasis met 70 mm. Van voren gezien trekt de vleugelvormige Nissan-grille direct de aandacht. De vorm daarvan sluit aan bij die van de Primera. Verder heeft de Micra opvallend hoog in het front geplaatste koplampen met kenmerkende bobbels. Aan de hand hiervan zijn de afmetingen van de auto vanaf de bestuurderspositie goed in te schatten. Aan de achterzijde springen de op juwelen lijkende achterlichtvensters in het oog. De richtingaanwijzers en de achteruitrijlampen zijn rond. De richtingaanwijzers voor zijn in de grille opgenomen.

De nieuwe Micra heeft een verschuifbare achterbank. In de achterste positie is er extra beenruimte voor de achterpassagiers. Moet er veel bagage mee, dan is de bagageruimte te vergroten van 237 liter inhoud naar 371 liter door de bank 20 centimeter voorwaarts te stellen. De Micra heeft een groot aantal opbergruimten voor kleine spullen. Er zit een bak onder de passagiersstoel met een volume van 12 liter. Verder heeft de auto een ruim dashboardkastje, grote portiervakken, fleshouders achterin, vier bekerhouders en een "geheim" vak voor een mobiele telefoon.

Nissan Micra (2003 - 2010)

Een reeks technische snufjes brengt de Micra op smaak. Boven aan de lijst prijkt de "intelligent key". Ontgrendelen en starten van de auto kan zonder dat de sleutel uit de broekzak of uit een handtas hoeft te worden gehaald. Het aanraken van een toets op de deurhendel volstaat om de auto van het slot te halen en starten geschiedt met een draai aan een schakelaar aan de stuurkolom. Verder is de Micra uitgerust met een voorziening, "friendly lighting", om de koplampen te laten schijnen, nadat de motor is afgezet en de auto is afgesloten. 's Avonds, thuiskomend in het donker, kan deze bijlichtfunctie van nut zijn. Na twee minuten doven de koplampen. Met de vanaf het stuurwiel bedienbare audio en een regensensor voor de ruitenwissers onderscheidt de Micra zich in zijn klasse. Verder is de Micra verkrijgbaar met automatische temperatuurregeling.

De motoren zijn vernieuwd of totaal nieuw. Er is te kiezen uit drie benzinevarianten. Deze behoren stuk voor stuk tot de CR-serie krachtbronnen met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Ze zijn uitgerust met variabele kleptiming. Er is een 1,2-litermotor met 48 kW (65pk), een 1,2 met een hoger vermogen, 59 kW (80 pk), en de 1,4-litermotor ontwikkelt 65 kW (88 pk). In april 2003 verschijnt een common-rail turbodieselmotor met een inhoud van 1,5 liter en een vermogen van 48 kW (65 pk). In September volgend jaar volgt een versie van 60 kW (82 pk). Dankzij een intercooler levert deze 1,5-liter-dieselmotor de extra kracht. Deze diesel biedt een maximumkoppel van 185 Nm bij 2000 toeren per minuut.

De nieuwe Micra is leverbaar vanaf 23 januari 2003. De prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.