4 december 2006
 

Volvo

Volvo City Safety-system vermindert kans op botsingen

4 december 2006 | Volvo introduceert een systeem dat de bestuurder van een auto helpt botsingen op lage snelheid, zoals die veel plaatsvinden in stads- en fileverkeer, te voorkomen. Komt de neus van de auto te dicht in de buurt van de achterzijde van de voorligger en reageert de bestuurder niet op tijd, dan grijpt het City Safety-systeem in door zelf te remmen. Zo kan een dreigende kop-staartbotsing worden voorkomen.

Volvo wil City Safety binnen twee jaar op de markt brengen. "Het systeem heeft voordelen voor alle betrokkenen van een (dreigende) kop-staartbotsing", zegt Ingrid Skogsmo, directeur Volvo Cars Safety Centre. "Voor de inzittenden van de voorliggende auto wordt het risico van whiplash allereerst sterk verminderd of geheel voorkomen. Dat is eigenlijk het belangrijkste. Bovendien kan City Safety de kans op schade aan beide voertuigen aanzienlijk verkleinen of zelfs geheel voorkomen. En da's natuurlijk mooi meegenomen".

Volvo

Volgens de statistieken vindt 75 procent van alle botsingen plaats bij snelheden tot 30 km/h, daartussen zitten veel kop-staartbotsingen. Daarbij dient vermeld te worden dat lang niet alle schadegevallen aan de verzekeringsmaatschappijen worden gemeld omdat de schade vaak tot een minimum beperkt is gebleven. Volvo's City Safety-systeem is actief tot een snelheid van 30 km/h. Is het snelheidsverschil tussen de autos minder dan 15 km/h, dan kan het systeem de bestuurder helpen een botsing compleet te voorkomen. Bij een snelheidsverschil van 15 tot 30 km/h wordt er zoveel mogelijk snelheid uit de auto gehaald, waarbij het doel blijft een botsing te voorkomen. Maar is die echt onvermijdelijk, dan wordt de schade tot een minimum beperkt.

Wanneer in stadsverkeer of in de file een voorliggend voertuig plotseling remt en de sensor van het City Safety-systeem een dreigende botsing signaleert, worden de remblokken automatisch dicht tegen de schijven aangedrukt om de bestuurder in de gelegenheid te stellen zo snel en effectief mogelijk te kunnen remmen en/of van het obstakel weg te sturen. Is de afstand tot de voorligger zo kritisch, dat een botsing niet of nauwelijks meer te voorkomen is, dan grijpt het systeem geheel autonoom in door razendsnelle activering van een hydraulische pomp binnen het remsysteem.

Volvo

Het City Safety-systeem houdt het verkeer voor de auto voortdurend in de gaten met behulp van een optische radar, die ter hoogte van de achteruitkijkspiegel geïntegreerd is in de voorruit. De radar monitort voertuigen die zich tot op een afstand van zes meter voor de eigen auto bevinden en is zo geprogrammeerd, dat hij registreert of de voorligger stilstaat dan wel zich in dezelfde richting beweegt als de eigen auto. Gebaseerd op de afstand tussen auto en voorligger en de gereden snelheid, berekent het systeem vijftig keer per seconde hoe hard er geremd moet worden om een eventuele botsing te voorkomen. Wanneer de gecalculeerde remkracht een bepaalde waarde overschrijdt zonder dat de bestuurder daarop actie onderneemt, wordt een aanrijding onvermijdelijk beschouwd. In dat geval neemt City Safety het heft autonoom in handen door de remmen te activeren en het gaspedaal te deactiveren, om zo zoveel mogelijk snelheid uit de auto te halen.

Hoewel geavanceerd, heeft City Safety dezelfde beperkingen als alle conventionele radarsystemen. Dat wil zeggen dat de gevoeligheid van de sensor vermindert door zaken als vuil, mist, sneeuw, ijs en hevige regenval. Het is daarom essentieel om de voorruit altijd zo schoon mogelijk te houden. Is de sensor op enige wijze geblokkeerd, dan wordt de bestuurder daar via het informatiedisplay voor gewaarschuwd en zal hij de voorruit vrij moeten maken van wat het zicht van de sensor belemmert. Het systeem werkt 's nachts overigens even goed als overdag.

Volvo Volvo
 
Websitewww.volvocars.nl
Deel via