9 november 2002
Volkswagen Touran (2003 - 2010)

Volkswagen Touran (2003 - 2010)

VW geeft nieuwe details vrij over Touran

9 november 2002 | Enkele maanden voor de introductie van de nieuwe Touran presenteert Volkswagen nu de eerste foto's van het interieur van deze nieuwe MPV. Het multivariabel bruikbare interieur is standaard met vijf en als optie met zeven zitplaatsen uitgevoerd. De Touran is gericht op automobilisten die hetzij privé of zakelijk behoefte hebben aan meer interieurruimte en/of aan maximaal zeven zitplaatsen, maar die niet in een 'full-size' MPV willen rijden.

De stoelen voorin de Touran zijn speciaal voor de Touran ontworpen. De ten opzichte van een conventionele personenauto iets hogere zitpositie (331 mm) en een hoofdruimte van 1.020 mm zorgen voor een goed overzicht. Ter bescherming van bestuurder en voorpassagier is de Touran standaard uitgerust met actieve hoofdsteunen en front-, zij- en hoofd-airbags. De talrijke opbergmogelijkheden voorin getuigen van het streven naar praktische functionaliteit. Zo beschikt de Touran onder beide voorstoelen over een bergvak en een lade (vanaf Trendline) voor grotere voorwerpen. Bovenop het dashboard is er een extra bergvak, waarvan de inhoud door een klep aan nieuwsgierige blikken wordt onttrokken. Verder is er nog extra bergruimte in de vorm van een grote dakconsole met drie vakken. Een eveneens afsluitbaar opbergvak is geintegreerd onder de armsteun in de middenconsole tussen bestuurder en voorpassagier. De portiervakken bieden onder meer plaats aan een 1-liter fles of een stratenboek. Een ander vakje onder de radioconsole, twee bekerhouders naast de handrem en het via de airconditioning (standaard afhankelijk van de uitvoering) koelbare dashboardkastje maken het ruimte-aanbod voorin compleet.

De drie naast elkaar geplaatste en ieder minder dan 16 kg wegende, aparte stoelen van de tweede zitrij laten zich met enkele handgrepen in lengterichting verschuiven, in dwarsrichting verplaatsen, samenklappen of uitnemen. Vanwege de hoge zitpositie (676 mm) moeten ze bovendien voor elke lichaamslengte een goed rijcomfort bij lange ritten bieden. De hoofdruimte bedraagt hier 989 mm. Op de tweede zitrij zijn ook extra's te vinden. Tassen en klaptafeltjes, inclusief bekerhouders, in de rugleuningen van de bestuurders- en voorpassagiersstoel (vanaf Trendline), de als tafel bruikbare middenstoel, bergvakken in de bodem voor de stoelen en grote bergvakken in de portieren (ook hier met ruimte voor 1-liter flessen) zijn op alles berekend. Net als voorin zijn achterin ook hoofdairbags. Alle drie de stoelen zijn uitgerust met driepuntsgordels en hoofdsteunen. In de twee buitenste zitplaatsen zijn bovendien vast verankerde Isofix bevestigingen voor kinderzitjes geintegreerd.

Volkswagen Touran (2003 - 2010)

Als optie kan de Touran worden uitgerust met een derde zitrij. De twee volwaardige, aparte zitplaatsen kunnen als ze niet worden gebruikt worden weggeklapt in de vloer van de auto. Ook hier zijn driepuntsgordels en uitgebreid verstelbare hoofdsteunen standaard. De hoofdsteunen kunnen bij het wegklappen van de derde zitrij in een apart vak in de vloer worden opgeborgen. In de klassieke vijfzits-configuratie is er ruimte voor 695 liter bagage. Het maximum laadvermogen bedraagt meer dan 660 kg. Als zevenzitter biedt de Touran nog 121 liter bagageruimte. Zijn alle stoelen van de tweede zitrij uitgenomen en is de derde zitrij in de vloer weggeklapt, dan is 1.913 liter bagageruimte beschikbaar in de Touran. Bij de vijfzits-uitvoering is dat 1.989 liter.

Volkswagen gaat de Touran aanbieden in drie uitvoeringen: Basis, Trendline en Highline. Direct vanaf de introductie is hij verkrijgbaar met een benzinemotor en twee diesels. Het gaat hierbij alleen om direct ingespoten krachtbronnen. De benzinemotor draagt de benaming 1.6 FSI en levert 85 kW/115 pk. De turbodiesels bieden respectievelijk 74 kW/100 pk voor de 1.9 TDI en 100 kW/136 pk voor de geheel nieuwe 2.0 TDI met vierkleppentechniek. In de loop van 2003 zullen nog twee andere benzinemotoren volgen. Volkswagen heeft bij alle motoren grote aandacht besteed aan de emissiewaarden; deze voldoen al aan de EU 4-norm.