17 november 2006
Alfa Romeo GT

Alfa Romeo GT

Alfa Romeo introduceert Q2

17 november 2006 | Alfa Romeo presenteert het zelfblokkerend differentieel (Q2), dat de voordelen van voorwielaandrijving vergroot, met name als het gaat om actieve veiligheid, rijplezier en voertuigbeheersing. Het systeem biedt een aantal voordelen dat normaalgesproken voorbehouden is aan vierwielaandrijving, maar met een aanmerkelijk lager gewicht en een lagere meerprijs.

Het systeem is voorlopig exclusief leverbaar in combinatie met de 150 pk JTDm dieselmotor in de Alfa GT en Alfa 147, maar zal later ook leverbaar zijn op andere modellen uit het leveringsprogramma van Alfa Romeo. Dieselmotoren leveren tegenwoordig aanmerkelijk meer koppel, ook in compacte auto's. Alfa Romeo heeft het Q2-systeem ontwikkeld om onder alle omstandigheden maximale voertuigbeheersing en tractie te waarborgen.

Behalve door de toevoeging van een nieuwe transmissie wordt de Alfa 147 Q2 gekenmerkt door een aantal stilistische details waaronder satijnlakafwerking van luchtinlaat, grille en buitenspiegelbehuizingen, speciale 17-inch lichtmetalen velgen, een achterspoiler, verchroomd uitlaateindstuk, een verlaagd onderstel en het Q2-logo op de achterzijde. Ook het interieur ademt sportiviteit, met wijzerplaten met rode schaalverdeling en witte verlichting voor het instrumentenpaneel, lederen bekleding met rode stikselnaden op stuurwiel, versnellingspookknop en handremgreep, antracietgrijze afwerking van stuurwiel en middenconsole, speciale Q2-instaplijsten en aluminium pedalen. De uitrusting van de Alfa 147 Q2 bestaat onder meer uit radiobediening op het stuurwiel, cruise control, VDC en zes airbags.

Alfa Romeo GT

De Alfa GT Q2 is voorzien van speciale 18-inch lichtmetalen velgen, dubbele verchroomde uitlaateindstukken, satijnlakafwerking van luchtinlaat, grille en buitenspiegelbehuizingen, een verlaagd onderstel en het Q2-logo op de achterzijde. De styling van het interieur accentueert het sportieve karakter van dit model: wijzerplaten met rode schaalverdeling en witte verlichting voor het instrumentenpaneel, stoelbekleding van zwarte stof met rode stikselnaden en het Alfa Romeo-logo, zwart lederen bekleding met rode stikselnaden op stuurwiel, versnellingspookknop en handremgreep, speciale Q2-instaplijsten, antracietgrijze afwerking van het dashboard en aluminium pedalen en tenslotte radiobediening op het stuurwiel.

De basis van het Q2-systeem is een mechanisch limited slip-differentieel van het type Torsen (Torque Sensitive). Het differentieel verdeelt het koppel continu en dynamisch tussen de twee voorwielen, afhankelijk van de rijomstandigheden en het soort wegdek.

Tijdens het insturen van een bocht kan gripverlies optreden, doordat het wegdek nat is of door een te hoge ingangssnelheid. Meestal verliest het binnenste wiel het eerst zijn grip. Door de zijdelingse belasting vermindert de druk op de wielophanging en wordt de kracht op het binnenste wiel verkleind. Een conventioneel differentieel verdeelt in deze situatie altijd dezelfde hoeveelheid aandrijfkracht naar ieder wiel, wat in deze situatie onvoldoende is om goede tractie te verkrijgen. Een auto kan in deze situatie op twee manieren reageren, afhankelijk van de aanwezige veiligheidssystemen. Op een auto zonder ASR (Anti Slip Regulation) en VDC (Vehicle Dynamic Control) resulteert de bovenstaande situatie in een doorslippend binnenste wiel, verlies van beheersing over de auto (sterk onderstuur) en verlies van aandrijfkracht tijdens het uitsturen van de bocht. Als de auto is voorzien van ASR en VDC, zullen de assisterende systemen ingrijpen en het motorvermogen beperken door de gasklep te bedienen en ondertussen het remsysteem activeren, zodat het onmogelijk wordt zelf door middel van het gaspedaal invloed op de situatie uit te oefenen. Dit resulteert bovendien in een terugval van het vermogen. In beide situaties heeft de bestuurder na de bocht het gevoel alsof hij stilstaat.

Alfa Romeo GT

Wanneer het binnenste wiel grip dreigt te verliezen, wordt het koppel deels naar het buitenste wiel teruggevoerd, waardoor het onderstuur vermindert, de stabiliteit toeneemt en de bochtsnelheid wordt verhoogd. Dankzij de verbeterde mechanische efficientie van de Q2-transmissie ligt de grens waarop de assisterende systemen ingrijpen hoger, wat verbeterde tractie oplevert terwijl de auto de bocht wordt uitgestuurd. Dit resulteert in meer rijplezier en het behoud van totale beheersing over de auto.