17 november 2006
 

Opel Astra (2004 - 2009)

Opel Astra ondergaat facelift

17 november 2006 | Met frisse designaccenten en nieuwe motoren zal de vernieuwde Opel Astra vanaf februari 2007 in de showrooms staan. De vernieuwde Astra beleeft zijn wereldpremiere op de autosalon van Bologna (7 tot 17 december 2006) en kan vanaf eind november besteld worden.

In de toekomst kan de consument kiezen tussen tien verschillende motoren, van 90 tot 240 pk. Het Astra motorengamma wordt uitgebreid met twee nieuwe, uiterst zuinige 1,6-liter benzinemotoren en twee 1.7 CDTi common-rail turbodiesels die nu al in staat zijn om aan de toekomstige emissienormen te voldoen.

Opel Astra (2004 - 2009)

De nieuwe, extra lichte 1.6 ECOTEC (85 kW/115 pk) met variabele kleptiming vervangt de 1.6 TWINPORT motor (77 kW/105 pk). Met de 115 pk sterke motor en de optionele Easytronic versnellingsbak heeft de Astra genoeg aan 6,3 liter benzine per 100 kilometer. De continu variabele sturing van beide nokkenassen ligt aan de basis van de sterkere prestaties. Dankzij het Cam-Phase systeem kan de kleptiming gevarieerd worden naar gelang de snelheid en de belasting van de zestienklepper om zo de prestaties te verhogen of het verbruik te reduceren. De nieuwe 1,6-liter turbomotor (132 kW/180 pk) die de 2-liter turbomotor van 125 kW/170 pk vervangt, wordt standaard aan een handgeschakelde zesversnellingsbak gekoppeld en kan prat gaan op een nog lager verbruik. In vergelijking met zijn voorganger werd het gemiddelde verbruik met meer dan dertien procent gereduceerd tot 7,7 liter per 100 kilometer.

De nieuwe 1.7 CDTi dieselmotoren van 81 kW/110 pk en 92 kW/125 pk worden beiden met een handgeschakelde zesversnellingsbak geleverd en beschikken over een directe common-rail injectie, vier kleppen per cilinder, een zogenaamde swirl control-functie en een onderhoudsvrij Diesel Partikel Filter. Beide motoren zijn verkrijgbaar vanaf de lente van 2007 en vervangen de 1.9 CDTi motor van 74 kW/100 pk en 88 kW/120 pk. Met een 20 respectievelijk 40 Nm hoger koppel combineren de 1.7 CDTi motoren een aanzienlijk hoger vermogen met een lagere uitstoot.

Opel Astra (2004 - 2009)

Aangezien de Astra sinds zijn debuut in 2004 heel wat succes oogstte met zijn moderne designtaal, concentreerden de designers zich voor de vernieuwde editie op de detailafwerking, met opvallende designelementen aan de voor- en achterzijde. De vijfdeurs en de Stationwagon kregen een bredere chroomstrip met geintegreerd Opel-logo. Dat opvallende sierelement trekt het thema van de spits toelopende V-vormige motorkap door naar de grille waarvan de spijlen voortaan verchroomd zijn. De naden van de motorkap werden optisch verkleind. De vloeiende contouren van de mistlampuitsparingen integreren de bumper in het V-vormige gezicht. Andere opvallende nieuwe eigenschappen van de Astra zijn de achterlichten in 3D-design en de koplampbehuizingen met chroomlook als alternatief voor de getinte versie die alleen op de Astra Sport en de toekomstige versies met xenon- en bochtverlichting verkrijgbaar is. De Astra GTC pakt uit met een honingraatradiatorrooster dat de sportieve driedeurs coupelook van de wagen sterker benadrukt

In het interieur worden de bedieningstoetsen van de airconditioning en de radio omrand met chroom en krijgen het dashboard en de deuren een nieuwe sierafwerking. De Cosmo-versie wordt verfraaid met luxe ogende pianolak op de middenconsole en de sierpanelen.