15 november 2006
Renault Megane (2002 - 2009)

Renault Megane (2002 - 2009)

Renault Megane GT nu in Nederland

15 november 2006 | Renault introduceert in december 2006 een nieuwe sportieve versie binnen het huidige Megane gamma, de Megane GT. De Megane GT is een sportieve versie van de Megane op de basis van de Serie Limitee Tech Line. De GT wordt leverbaar met een 2.0 turbo benzinemotor met 165 pk en een 2.0 dCi dieselmotor met 150 pk op de 3- en 5-deurs uitvoering. De Megane GT is per direct te bestellen en staat medio december in de showroom.

De Megane GT wordt leverbaar met een benzine en een dieselversie. De krachtige 2.0 dCi is een krachtige en zuinige dieselmotor die voorzien is van de meest recente technieken: piezo-elektrische verstuivers, commonrail inspuiting met 1600 bar druk en een variabele turbo. Met een vermogen van 150 pk (110 kW) bij 4.000 t/min en een koppel van 340 Nm bij 2.000 t/min sprint de Megane GT 2.0 dCi in 8,9 seconde naar de 100 km/u. Het brandstofverbruik bedraagt 5,4 l/100 km (1:18,5) en een CO2-uitstoot is 144 g/km.

Om een publiek te kunnen bedienen dat de voorkeur geeft aan een benzinemotor is de Megane GT ook verkrijgbaar met een 2 liter turbo. Deze motor ontwikkelt een vermogen van 165 pk (120 kW) bij 5.000 t/min en een koppel van 270 Nm bij 3250 t/min. Gekoppeld aan een handgeschakelde zes-versnellingsbak trekt deze Megane GT in 8,3 sec op van 0 naar 100 km/uur. De 2.0 dCi 150pk en de 2.0 Turbo 165pk worden beiden geleverd in combinatie met een handgeschakelde 6 versnellingsbak.

Renault Megane (2002 - 2009)

Bij de Megane GT is gekozen voor een combinatie van comfort en prestaties. Voor de ontwikkeling van het chassis hebben de ingenieurs van Renault gekozen voor technische oplossingen gericht op een stabiele carrosserie en een efficient werkende voortrein. Ook is de Megane GT voorzien van sportdempers die de bewegingen van de carrosserie efficient opvangen ongeacht het rijgedrag van de bestuurder.

In vergelijking tot het vorige chassis van de Megane 2.0 T en de 2.0 dCi Tech Line heeft de carrosserie van de Megane GT minder rolneiging doordat hij voor en achter stijver is en de hellinghoek kleiner is in de bocht. De carrosseriehoogte is met 10 mm verlaagd zodat ook het zwaartepunt lager is komen te liggen. De schokdemperveren voor en achter zijn 24% strakker gemaakt. Het Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP) is aangepast aan het sportchassis van de Megane GT.

De Megane GT is verkrijgbaar in een drie- en een vijfdeurs versie en is leverbaar op basis van de Tech Line versie (standaard Xenon en parkeersensoren) met beide bovengenoemde motoren. In de auto zelf heerst een sportieve sfeer; sportstoelen, lederen sportstuur met GT logo en lichtmetalen pedalen en voetsteun dragen bij aan de sportieve look van de GT. De grijsblauwe achtergrond van de tellers, de bekleding van de sportstoelen en de zilvergrijze veiligheidsgordels maken het geheel af.

Renault Megane (2002 - 2009)

De Megane GT is te herkennen aan de dakspoiler, zij-skirts, 17" lichtmetalen velgen en een in het midden geplaatste verchroomde dubbele uitlaat met GT logo. De Megane GT is verkrijgbaar in acht verschillende kleuren waaronder de speciale kleur, genaamd Bleu Metal.

De 2.0 Turbo 165 pk driedeurs versie is er vanaf € 27.300,-. Dit is € 1000,- onder de huidige prijs van de Megane Tech Line 2.0 turbo inclusief bovengenoemde standaarduitrusting. De 2.0 dCi 150pk diesel 3-deurs is verkrijgbaar vanaf € 31.965,-. De vijfdeurs versie heeft een meerprijs van € 500,- De Megane GT vervangt de Dynamique en Tech Line versies voor deze motoren.