7 november 2002
Mazda 6 SportBreak (2002 - 2008)

Mazda 6 SportBreak (2002 - 2008)

Mazda6 binnenkort ook als AWD-versie verkrijgbaar

7 november 2002 | Vanaf de maand december zal de Mazda6 SportBreak met vierwielaandrijving in Nederland verkrijgbaar zijn. Na de al eerder dit jaar geintroduceerde Mazda6 (Sedan), de Mazda6 Sport (Hatchback) en de Mazda6 SportBreak (Wagon) kan deze uitvoering als topmodel van de Mazda6-serie worden aangemerkt.

De Mazda6 SportBreak 2.3 S-VT Active AWD, zoals hij officieel door het leven zal gaan, is uitgerust met een 2.3 liter benzinemotor die goed is voor 162 pk / 119 kW bij 6.500 toeren per minuut. Het maximaal koppel bedraagt 207 Nm bij 4.000 toeren per minuut. Deze 2.3 liter krachtbron beschikt over 's werelds kleinste variabele kleptimingsysteem (S-VT) dat, ongeacht toerental of belasting, resulteert in een optimaal vermogen en rendement. Een variabele luchtinlaat en zogenaamde dubbele werveling-controle kleppen spelen een grote rol in de kracht van deze nieuwe motor. Als enige van de Mazda6-versies beschikt deze uitvoering over een automatische transmissie met vijf versnellingen die met een zogenaamde Activematic bediening is uitgerust. De bestuurder kan hierdoor kiezen voor het sportief zelf op- en terug schakelen, door de versnellingspook respectievelijk naar voren of naar achteren te bewegen, of de automaat te benutten.

Mazda 6 SportBreak (2002 - 2008)

Een ander kenmerk van deze AWD-versie is de elektronisch geregelde vierwielaandrijving. Dit systeem wordt voor het eerst in een Mazda toegepast. De belangrijkste voordelen zijn de verbeterde stabiliteit en prestaties op gladde ondergronden. Door de samenwerking met het ABS-remsysteem en de Dynamic Stability Control-functie kunnen de drie systemen volledig tot hun recht komen. Zodra de sensoren aangeven dat een wiel tractie verliest past het vierwielaandrijvings-systeem, afhankelijk van de situatie, het koppel aan. Bij een afname van snelheid, bijvoorbeeld voor een bocht, verhoogt het systeem het koppel naar de wielen om de stabiliteit tijdens het remmen te verhogen. In de bocht wordt het vermogen over de voor- en achterwielen verdeeld om overstuur of onderstuur te voorkomen. Tijdens het accelereren wordt meer vermogen naar de achterwielen geleid om tractieverlies te voorkomen en de stabiliteit te behouden. Onder normale omstandigheden, zoals op de snelweg, wordt het vermogen naar de achterwielen geminimaliseerd om het brandstofverbuik te verlagen. Het vierwielaandrijvings-systeem komt pas weer in actie zodra hier noodzaak toe is.

De Mazda6 SportBreak 2.3 S-VT Active AWD kan vanaf december in de showroom bewonderd worden. De verkoopprijs bedraagt € 36.640,=. Als optie is een DVD-navigatiesysteem ad € 1.500,= leverbaar.